Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Lad nu folkeskolen få fred

Vi skal passe på folkeskolen. Den er indbegrebet af Danmark og en hovedhjørnesten i vores samfund. Men der er hevet og slidt så meget i folkeskolen fra alle steder, at det har skabt permanent uro i klassen – og udenfor.

Artiklens øverste billede
Hvordan skal det overhovedet være muligt at skabe bare den minimale mængde af ro, koncentration og kontemplation, der er nødvendig for, at det enkelte menneske i organisationen kan eksistere, kan være, trives og lære, spørger Steen Hildebrandt. Arkivtegning: Rasmus Sand Høyer

Folkeskolen er vores vigtigste samfundsinstitution. Den er så stor og mangfoldig, at det er næsten umuligt at generalisere, når det kommer til fænomener som organisation og ledelse. Som jeg ser folkeskolen lige nu, er et centralt ord: uro. Uro indefra og uro udefra.

Jeg kan ikke forestille mig nogen generation af elever eller ansatte på danske skoler, der samlet set har oplevet mere uro end de nuværende generationer. Det har konsekvenser.

Hvor mange elever i

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen