Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Skoler retter ind efter en politisk dagsorden, der messer, at verdensmålene er de eneste rigtige

Klimaforandringer er noget, vi skal forholde os alvorligt til, men ikke ved at udvikle en ideologisk “bevidsthed”, hvis bulletiner vi så følger på pseudoreligiøs vis. Og det er et demokratisk problem, hvis ”nogen” har besluttet for dig, at FN’s verdensmål er nærmest hellige.

Artiklens øverste billede
I demokratier går børn og unge ikke i skole for at løse de problemer, de voksne aktuelt finder vigtige. Hvis andre allerede politisk har udpeget rigtigt og forkert, godt og ondt, mening og mål for dig, inden du kan deltage, så bor du ganske enkelt ikke i et demokrati – uanset hvor ofte du får lov til at stemme, mener Brian Degn Mårtensson. Tegning: Rasmus Sand Høyer

Som det har været fremme i medierne i det forgangne års tid, har et væld af skoler og uddannelsesinstitutioner valgt at underlægge sig FN’s verdensmål. Mest markant på Syddansk Universitet, hvor man ligefrem har taget det radikale valg blindt at følge de politisk formulerede mål i universitetets virke, der ellers eksklusivt skulle forpligte

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.