Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Vi kommer aldrig fri af USA og amerikanerne. Det er og bliver et skæbnefællesskab

Det rammer os selv herhjemme som en boomerang, at vi selv bliver så åndsforladte i kritikken af Trumps USA, hvis vi kun anskuer USA og alt amerikansk fra, hvad overskrifter og protester fortæller os.

Artiklens øverste billede
Tegning: Rasmus Sand Høyer

En sommerdag i 1972 sad jeg i et fly fra Paris med destination New York. Jeg havde af ren oplevelsestrang og i momentan studietræthed søgt om sommerferiearbejde i USA og havde gennem et bureau i Silkeborg været heldig.

Naturligvis skal vi tugte, men ikke som bedrevidende, men som dem, der også er ramt, fordi landet og meget af det, det har bragt os, betyder noget.

I to måneder skulle jeg arbejde i en børnelejr i delstaten Massachusetts. I Danmark var der denne sommer store protestdemonstrationer mod USA’s krigsførelse i Vietnam, og vi havde herhjemme i måneder oplevet en stadig stigende aversion mod det amerikansk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen