De røde lejesvende på DR
Debatten på DR2 satte torsdag Danmarks Radio til debat. I mine øjne er det ikke en statslig opgave at lave X-factor eller MGP. Jeg mener, at DR skal sælges og public service sættes i udbud.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg har tidligere kritiseret TV2 her på bloggen, og jeg har også tidligere blogget om, at dansk kultur ikke skal ensrettes af staten. Af samme grund er det min klare overbevisning, at Danmarks Radio skal sælges.
Det er dybt forældet at have stats-TV i et oplyst og moderne demokrati. En ting er, at stillingerne hos Danmarks Radio i mange år har været besat af røde lejesvende, en anden er, at de primært sender programmer, der sagtens kunne fungere på kommercielle vilkår.
Og så kommer rollen som public service-kanal ind i billedet. Ideelt set var der slet ikke subsidier på TV-markedet, og nu hvor vi har den, så bør ingen kanaler have særstilling. Public service-aftalens indhold bør i stedet udliciteres, så der bliver mulighed for, at alle kanaler kan konkurrere på dette felt. Målet er at få programmer i højere kvaltiet samt at undgå en favorisering af en statskanal.
Hertil burde medielicensen afskaffes. Det er under al kritik, at man som indehaver af en mobiltelefon, computer eller et tv skal være tvunget til at betale medielicens til DR - selv hvis man ikke benytter deres services. Såfremt at der endelig skal være public service-støtte, så burde det finansieres via skatten, da licensen rammer socialt skævt. Hertil er det lidt som, hvis vi havde en skat på postkasser, der så gik til Post Danmark. Både omkring post og TV har vi i dag et mere frit marked – som politikerne dog fortsat ønsker at regulere. I disse dage er det sågar distributørernes udbud af kanalpakker, som står for skud.
Så lad os nu få et frit TV-marked på alle fronter – og det har faktisk intet at gøre med, om DR's ansatte fortsat er røde eller ej…