Fortsæt til indhold
Kommentar

Stop fordommene om Nakskov

Nakskov er en stolt og fantastisk by, som udsættes for en usmagelig hetz i en række programmer på TV2. Er det rimeligt? Nej vel?! Så stop det.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Jeg burde egentlig være første geled i forsvaret for TV2, da det var mit parti, der var med til at bryde DRs monopol i 1988.

Og Jylland-Posten er måske heller ikke den mest oplagt placering af et forsvarsskrift for en by på Lolland.

Men debatten raser i hele Danmark – og TV2 er havnet i en regulær shitstorm. Eller lovestorm rettere.

For sideløbende med, at kritikken hagler ned over TV2s programserie "På røven i Nakskov" fordi man ganske stereotypt udstiller Nakskov negativt, så har lollikker og falstringe i stort antal forsøgt at kramme TV2-hetzen ihjel.

Hvis man følger #lollandfalsterlovestorm på de sociale medier, så ser man flotte billeder og dejlige historier fra Sydhavsøerne. For dem er der faktisk mange af – ja, de fleste historier fra Lolland-Falster er positive.

Og jo, jeg ved godt, at der er kontanthjælpsmodtagere på Lolland-Falster. Men det er der altså også i alle andre dele af Danmark.

Og ja, jeg ved også godt, at det ikke er første gang, at medierne kommer med en ensidig fortælling. Det har jeg såmænd også selv været udsat for.

Men denne gang er det anderledes. Via de sociale medier er der opstået en modstand – eller rettere et sammenhold. Alene på Facebook har gruppen ”Lolland-Falster Lovestorm” fået 25.000 medlemmer på rekordtid.

Selvom jeg i dag, grundet mit professionelle og politiske virke, er bosat i København, så er jeg stadigvæk lollik helt ind i hjertet. Og det varmer mit hjerte enormt at personer i hele Danmark – i hele verden faktisk – nu bakker op om at tegne et andet billede af Lolland-Falster end TV2s.

Vi rejser os i samlet flok og står ved vores føde-øer, og vi beskriver med stolthed vores ophav.

Hvis man ser på min personlige facebookprofil, så står Søllested, som min hjemby. Jeg har boet på det vestlige Lolland med min familie i de første tyve år af mit liv.

Det er en skøn by med dejlige mennesker og lige præcis det, som man har brug for; Indkøbsmuligheder, take-away og et godt værtshus. Byen har et fint handels- og foreningsliv, og indbyggerne er helt fantastiske. Mine forældre er dog flyttet til “storbyen” Nykøbing på Falster, men jeg opfatter fortsat Søllested som min oprindelige hjemby.

Den dag i dag bliver jeg overrasket over buschaufførernes reaktion i København, når jeg siger godmorgen til ham eller hende. Og jeg har megen glæde af at komme ”hjem” og opleve natur og ro – og plads til hygge og en øl med de gode gamle venner.

Lolland-Falster er noget helt specielt for mig – og det kan TV2 ikke lave om på. Jeg er stolt af at være lollik.

Forleden skrev min medblogger også kritisk om dokumentaren, og her blev der sat fokus på sagens virkelig problem: At den første politik på Christiansborg har skadet Nakskov og resten af pandekageøen. Det har jeg også selv skrevet om, blandt andet tilbage i 2013.

Derfor vil jeg slutte af med en opfordring: Tag ned til Nakskov og oplev den smukke havn. Besøg Det Danske Sukkermuseum eller Den Gamle Smedje. Tag en overnatning på Skovridergaarden eller Hotel Harmonien. Kør en tur til Reventlowparken, Knuthenborg Safaripark eller Lalandia – det originale! Spis på Restaurant Fjorden eller hos Claus og Kristina. Du kan også sejle en tur med Postbåden, tage et spil golf eller køre forbi et af de mange slotte, godser eller herregårde.

Start de positive oplevelser i dag og