Længe leve det danske demokrati!
Efter knap en måneds valgkamp vil jeg slå et slag for, at netop dette valg er et af de mest demokratiske i mange år.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Så er valgdagen oprundet, grundlovsdag, hvor alle myndige borgere med statsborgerskab og bopæl i det danske rige kan sætte et kryds ud for det parti eller, som de fleste gør, på en bestemt person fra et parti.
Det danske folkestyre er ikke perfekt, for det er intet politisk system. Den største brite nogensinde, Winston Churchill, skal have sagt, at demokrati er den værste styreform … bortset fra alle de andre, der har været forsøgt. Det er en meget fin måde at formulere på, at vi ikke kan skabe himlen på jord, men vi kan skabe noget, der er tåleligt og også lidt mere end det.
Efter knap en måneds valgkamp vil jeg slå et slag for, at netop dette valg er et af de mest demokratiske i mange år. Og hvorfor så det? Inden jeg skriver videre, kan jeg lige så godt advare om, at min begrundelse er farvet af, at jeg står klart til højre i udlændingepolitikken, også længere til højre end DF.
Det er således meget symbolsk og smukt, at dette valg til Folketinget finder sted på selveste grundlovsdag.
Det bliver en fremragende demokratisk manifestation her på valgdagen.
På den ene fløj finder vi især Alternativet, som ønsker at give statsborgerskab til langt flere udlændinge og tidligere end i dag. Samme parti har udtalt gennem et medlem af Folketinget, at man gerne ændrer sammensætningen af befolkningen i Danmark. Det er ærlig snak, og ønsker man Alternativet på tinge, bør man stemme på dem. De putter ikke med deres holdninger. Den ros skal de have.
På den modsatte fløj har vi NB og SK. NB vil i meget væsentlig grad bremse udskiftningen af den danske befolkning, og SK vil vende udviklingen gennem hjemsendelser. Det har været i høj grad uklart, om dette skal ske på retsstatens grund, men det bliver det selvfølgelig nødt til at være på. Danmark er ikke et retsløst samfund, hvor man kan skalte og valte med statsborgeres skæbne.
Det er således meget symbolsk og smukt, at dette valg til Folketinget finder sted på selveste grundlovsdag.
Der er en hel masse andre politiske emner, som danskerne skal skændes om, både nu og i fremtiden. Men intet viser som spørgsmålet om den førte udlændingepolitik, hvor syrebadede danskerne er i demokrati.
Naturligvis er økonomi et overordentligt væsentligt emne. Uden at sige grimme ting om hinanden må det være muligt at være fortaler for en mere begrænset velfærdsstat og for den sags skyld en større stat. Jeg er selv fortaler for en ret betydelig velfærdsstat, fordi jeg tror, at mange dårligt stillede vil få det urimeligt svært, hvis ikke vi omfordeler ganske meget.
Jeg elsker Danmark af mange grunde. Mennesker, der stemmer Enhedslisten, Alternativet og andre partier i rød blok, er uden tvivl også knusforelskede i Danmark. Det skal de have lov til at være på deres egne præmisser og af deres egne grunde, så længe vi alle respekterer modpartens ret til samme.
Jeg har mine holdninger, men alderen, 55 år, har snarere mildnet end hærdet mig.
»Del jer efter anskuelser,« sagde salig Viggo Hørup for længe siden. Det gør vi på valgdagen, og sådan skal det være.
God valgdag.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.