Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvorfor er det et problem, hvis kvinder går efter Audier og livserfaring?

Mads, jeg synes du skal kigge indad og overveje dit syn på kvinder.

Chris Bay. Privatfoto.

Den 6/2  havde Mads Bordingsgaard Brøndsrud et debatindlæg på jp.dk omhandlende unge kvinders valg af ældre partnere.
Mads mente at forstå de unge kvinders side af valget, men stillede sig uforstående over for de ældre mænds dispositioner, så dem vil jeg da gerne forklare med udgangspunkt i egne oplevelser.

23-årig undrer sig: Hvorfor dater unge kvinder ældre mænd?

Hej Mads
Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor min kæreste valgte mig, det må hun selv skrive i dagspressen, skulle hun ønske det. Men jeg kan fortælle dig, at jeg valgte at være sammen med en 11 år yngre kvinde, fordi det føltes rigtigt dengang - og det gør det stadigvæk.

Vi er cirka samme sted i livet, begge i gang med et videregående uddannelsesforløb, begge uden forpligtelser som; fast arbejde, høj gæld, børn eller kæledyr og begge villige til at lære af hinanden.  For jeg har virkeligt lært meget af min kæreste, jeg har lært at holde fri (sådan da), lært at holde storbyferie alene for at gå på restauranter, lært at gå på museum, lært en masse om de små ting i livet, der gør det værd at leve.
Jeg håber da også, at hun har lært noget af mig, for vi har haft mange lange og dybe samtaler om alt fra politik, sociologi, filosofi (hun er en fucking radikal socialkonstruktivist) til vores planer for fremtiden. Om ikke andet har hun lært fem forskellige armlåse, det må da tælle for noget.

Til gengæld holder din karikatur af et forhold, hvor man knalder på bagsædet af en Audi og tager på dyre restauranter ikke en meter. Jeg har en cykel, den er lidt flad, og som to personer på “borgerløn” spiser vi for det meste hjemme. Ligeledes har jeg et godt forhold til min kærestes forældre, som jeg i halvandet år har kunnet stå op og møde med gengældte smil efter en overnatning hjemme hos min kæreste. Jeg har ej heller skammet mig over at tage hende med hjem til mine forældre eller søskende.
Og hvorfor skulle det hele egentlig være så skamfuldt?

Jeg skal ikke kunne sige, om andre “‘ældre mænd” har samme oplevelse, som jeg har.
Shit, jeg skal ikke engang kunne sige, om jeg ville have samme oplevelse med andre 19-årige kvinder.
Alderen var aldrig faktor, der spillede ind, da vi begyndte at være sammen, ikke for mig i hvert fald. Jeg blev scoret på det groveste, da jeg mindst ventede det, og så tog det ligesom bare fart derfra.

Men nok om mig, tilbage til dig.

Mads, jeg synes du skal kigge indad og overveje dit syn på kvinder.
Jeg synes ikke, det sømmer sig for en ung mand i et moderne samfund at se ned på de kvinder, der måtte vælge seksuelle partnere på baggrund af deres bil, who cares, og dernæst dømme alle andre i et forhold med aldersforskel, der ligger uden for din subjektive vurdering af, hvad der er rigtigt og forkert.

Rent subtekstuelt fremstår du mest af alt som en ung mand der føler sig forfordelt.
Hvorfor skal det være et problem, hvis kvinder går efter Audier, restaurantture eller livserfaring?  
Er det fordi, du ikke har nogen af delene?
Er det sådan du ser på kvinder... At de er en slags ressource, man næsten har ret til, når de er jævnaldrende med dig?

Kvinde i debatindlæg: Aldersforskel er ikke noget, man skal frygte

Jeg kan forstå, at du ikke kan sætte dig ind i, at aldersspændet kan være mere end to-tre år mellem to mennesker. Hvorfor egentlig ikke?  Hvilke ting er det, jeg ikke kunne give en hypotetisk 34-årig partner, som jeg kunne give en 33-årig?

Dine sidste to-tre afsnit har jeg måske misforstået, det var noget med en supermand, en tank og et surfbræt.
Min tolkning er, at du mener, at forholdene med store aldersspænd er dømt til at slå fejl, netop fordi der er en stort aldersforskel.
Til det kan jeg bare sige, at skulle min kæreste og jeg gå fra hinanden, så er det ikke fordi, der er et stort aldersspænd, så er det fordi hun er fucking radikal socialkonstruktivist.

Hilsner fra Chris Bay, gammel og livserfaren

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
23-årig undrer sig: Hvorfor dater unge kvinder ældre mænd?

Mads Bordinggaard Brøndserud, Nordisk Sprog og Litteratur-studerende, Aarhus Universitet

Det er intimiderende for en 23-årig dreng som mig, og det er forargeligt, at mændene kan finde på det.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Tre fornuftige ufravigelige krav fra Nye Borgerlige

Lars Boje Mathiesen
Slut med lappeløsninger og symbolpolitik. Det er det klare budskab til de andre partier fra Nye Borgerlige.

Blog: »Kvindens plads er derhjemme hos børnene« – tak for kaffe!

Anna Thygesen
Normalt gider jeg ikke beskæftige mig med emnet, men en folketingskandidat fra Randers har nogle holdninger til kvinder, som jeg ikke kan lade stå uimodsagte.

Blog: Kvinde æresdræbt d. 9. september i Aarhus

Jaleh Tavakoli
Et menneske må være dydig og have ære. Et menneske lever for sin dyd/ære. Kvinder med dårligt blod [af familier der lever uden ære] skal holde sig væk. Kvinder som dig.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her