Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hadet til jøder får næring

Over en længere periode har vi set, hvordan antisemitismen i Danmark blomstrer, og at den især drives af en gruppe mennesker med indvandrerbaggrund. Det kommer til udtryk i alt fra racistiske tilråb og antijødisk graffiti til egentlige overfald. Det er vigtigt at imødegå denne antisemitisme, inden den sætter sig i større dele af befolkningen.

Desværre får dette had til jøder næring af en række politikere, der med deres udtalelser er med til at lægge Israel for had.

Ikke at jeg er sikker på, at disse politikere udtaler sig med det formål, men det er nok desværre sådan, at det bliver opfattet i de grupper.

Folk med antisemitiske holdninger har en tendens til ikke at skelne mellem jøder og staten Israel. Derfor er det ikke uden omkostninger, når blandt andet De Radikale er ude med kritik af Israel eller jødiske foreninger. Det oplever mange af dem med antisemitiske holdninger som en støtte til deres synspunkter. Berettiget eller uberettiget.

Ved til bålet

Det er flere gange blevet nævnt, hvordan den radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Anna Mee Allerslev, signalerede, at en jødisk forening skal holdes væk fra en mangfoldighedsfestival på grund af pres fra arabiske kredse. Det er et signal, som jeg på alle måder vil tage afstand fra, fordi det netop bærer ved til bålet.

Desværre får dette had til jøder næring af en række politikere.

Senest har en anden ung radikal, folketingsmedlem og udenrigsordfører Zenia Stampe, været ude at opfordre til boykot af israelske varer. Da det ikke er regeringens politik, understreger Zenia Stampe, at det er hendes private synspunkt, og boykotten skal komme, fordi »den israelske regering så tydeligt fravælger freden«.

Hvorfor foreslår Zenia Stampe ikke boykot af varer fra Saudi-Arabien, Iran, Syrien, Kina og Rusland, men kun fra den jødiske stat Israel?

Når man ensidigt tager stilling imod jøder og Israel, får vi netop den cocktail, der er så farlig for et land, hvor tolerance og frisind ellers skaber grobund for demokrati og fredelig sameksistens.

Jeg opfatter hverken Anna Mee Allerslev eller Zenia Stampe som antisemitter. Langtfra. Men jeg er stærkt bekymret for, hvad deres udmeldinger og retorik skaber af grobund for had til jøder og Israel.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen