Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Transportsektoren er en genstridig sort plet på vores grønne glansbillede

95 pct. af vores samlede energiforbrug til transport kommer fra fossile kilder. Det betyder, at transportsektoren står for en fjerdedel af Danmarks samlede CO2-udledning.

Artiklens øverste billede
Regeringens klimaudspil mangler svar på, hvad vi gør med den tunge transport, som udgør 40 pct. af transportsektorens klimabelastning.Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Da regeringen på en lun løvfaldssommerdag i oktober præsenterede sit klimaudspil, foregik det foran et københavnsk busstoppested, hvor de ansvarlige ministre kort forinden var blevet afleveret af en bybus beklædt med grøn folie.

Rammerne for præsentationen af regeringens plan for at løse vores presserende klimaudfordringerne skyldtes, at transporten er et smertensbarn i dansk klimapolitik. I Danmark bryster vi os af vores grønne energi, men transportsektoren sidder som en genstridig sort plet på vores grønne glansbillede: 95 pct. af vores samlede energiforbrug til transport kommer fra fossile kilder, hvilket betyder, at transportsektoren står for en fjerdedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Regeringen skal have ros for at turde tage fat på transportens klimabelastning.

Men paradoksalt nok talte ingen af ministrene om de store tunge lastbiler, der drønede forbi dem i baggrunden. Heller ikke Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale eller SF – end ikke Alternativet eller Enhedslisten – har efterfølgende peget på elefanten i rummet.

Fremtiden tilhører elektrificering af persontransport, så regeringens forslag om stop af salg af benzin- og dieselbiler i 2030 er et godt signal at sende. Men udspillet mangler svar på, hvad vi gør med den tunge transport, som udgør hele 40 pct. af transportsektorens klimabelastning. Altså tæt på halvdelen. Det er visionært og nødvendigt, at vi har fokus på persontransporten. Men nøglen til at komme i mål med en omstilling af transportsektoren ligger i også at finde en løsning på den tunge transport.

Næsten halvdelen af CO2-udledningen kommer fra lastbiler, skibe og fly, og batteriteknologien er ikke i nærheden af at kunne drive så tunge transportmidler over lange afstande. Selv om dele af transporten med tiden vil kunne dækkes ind med el, vil der også være et stort behov for alternative klimaneutrale brændsler.

Vi er dybt afhængige af godstransporten, som er vital for erhvervslivet. Men den skal gøres grønnere, og det er en bunden opgave. Det er dybt bekymrende, at ingen forholder sig til, hvordan vi bæredygtigt løser denne udfordring på lang sigt.

Vi sidder på et potentielt grønt guldæg, som kan blive Danmarks næste store eksporteventyr.

Vi kommer ikke uden om, at vi parallelt med en ambitiøs elektrificeringsindsats skal investere i klimaneutrale alternativer, som kan være med til at gøre transportsektoren grønnere, så vi hurtigere og mere effektivt kan levere den CO2-reduktion, vi alle sammen har brug for.

I Hobro arbejdes der lige nu på at producere Danmarks første liter flydende el – også kaldet electrofuels – som produceres ved at kombinere CO2 og brint.

CO2 kan vi trække ud af industrigas og biogas, og brint kan produceres på vedvarende energi. Det betyder, at vi kan lagre overskydende energi fra sol- og vindkraft som flydende eller gasformige brændsler og samtidig udskifte de fossile brændsler i de dele af den tunge transport, hvor el ikke kan løfte opgaven.

Vi sidder på et potentielt grønt guldæg, som kan blive Danmarks næste store eksporteventyr. I forhold til mange andre lande har vi stor erfaring og energipolitisk fokus på sammentænkning og samarbejde på tværs af energisystemer. Lagring af el i flydende brændstoffer kan være en værdifuld brik i energisystemet.

Transportsektoren og flydende el kan være med til at balancere elsystemet og lagre energi, så vi optimerer anvendelse af vores vedvarende energi. Det er godt, fordi der er behov for, at vi i langt højere grad tænker transportsektoren ind i det samlede energisystem. Energisektoren og forbruget i transportsektoren er tæt forbundet og kan understøtte hinanden, hvis vi i højere grad lader dem arbejde sammen.

Dertil kommer, at electrofuels kan spare os for udbygning af transmissionsnettet, hvis vi placerer elektrolyseanlæg tæt på vedvarende energikilder eller store transfomerstationer og samtidig sørger for CO2-kilder og lagringsmuligheder. Det vil give os et fleksibelt drivmiddel, som kan fremmes yderligere af, at Energinet og diverse elnetselskaber laver fleksible tariffer i samspil med elmarkedet.

Electrofuels kan i modsætning til andre biobrændsler bogstaveligt talt sørge for, at der kommer vindmøllestrøm i tanken. På kort sigt kan vi bruge CO2 fra industri og biogas, og på længere sigt kan vi måske endda hente CO2 direkte ud af den blå luft.

Hvis vi fra politisk side har modet og viljen til at investere i denne teknologi, kan vi allerede før 2030 sikre betydelige CO2-reduktioner og ovenikøbet løse udfordringen med den grønne omstilling af den tunge transport, som lige nu glimrer ved sit fravær i debatten.

Aalborg Universitet har netop udgivet et roadmap for udviklingen og udbredelsen af flydende el til transport, som ligger klar til at blive realiseret nu og her. Hvad venter vi på?

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.