Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Stop den snigende trafikale egoisme

Hvis vi for alvor skal gøre op med den trafikale egoisme, må vi alle tage et ansvar.

JP har på glimrende vis afdækket, hvordan der hos en del cyklister har indsneget sig en egoisme og hensynsløshed over for andre trafikanter, når der skal køres motionsløb m.v. på landets veje. Der insisteres ofte på at køre to eller tre side om side, selvom vejen er smal, og biler har svært ved at passere. Selv har jeg oplevet hensynsløsheden på egen krop, da jeg sidste år blev torpederet i et fodgængerfelt af en cyklist, der kørte over for før rødt. Kørsel med cykel på fortovene for at undgå standsning i rødt er desværre ikke et særsyn i storbyerne.

Lad mig slå fast, at jeg ikke skærer alle over én kam, og at jeg er stor tilhænger af cyklisme. Der findes masser af hensynsfulde cyklister, der overholder reglerne og kører sikkert. Men tendensen til omsiggribende trafikal egoisme er klar.

Det gælder desværre også for andre grupper af trafikanter. Når en lastvogn på motorvejen trækker ud til en langvarig overhaling på motorvejen lige foran næsen på andre bilister – til skade for fremdriften og trafiksikkerheden. Når finger og horn gives aggressivt til skolevogne, der i sagens natur kører lidt tøvende i trafikken.

Eller når bilister undlader at standse, så fodgængere kan krydse i et fodgængerfelt. Mange andre eksempler kunne nævnes. For slet ikke at tale om vanvidskørsel af personer uden for pædagogisk rækkevidde.

Men hvad gør vi ved den omsiggribende egoisme og hensynsløshed? Vi skal styrke den holdningsbearbejdende undervisning yderligere i forbindelse med den igangværende modernisering af køreuddannelsen. For trafikanter generelt er det grundlæggende uddannelsen, som giver dem teoretisk viden om reglerne og risici samt færdigheder til at manøvrere køretøjet sikkert under krævende forhold.

Helt centralt er holdninger i form af et konstant personligt beredskab og vilje til altid at optræde sikkert og hensynsfuldt i trafikken – uden egoisme. Ud over køreuddannelsen kan kampagner bidrage til at sætte fokus på egoismen og få folk til at tænke sig om, ligesom vi forældre bør opdrage vores børn til at være hensynsfulde. Men hvis vi for alvor skal gøre op med den trafikale egoisme, så må vi alle tage et ansvar for os selv – og ikke mindst for andre – i trafikken.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Debat: Strøm tænder håb for millioner

Thomas Gringer Jakobsen
Alene siden 2010 har 40 lande nået målet om at give hele befolkningen adgang til elektricitet. Faldende priser på solcelleteknologi har sat ekstra gang i udviklingen.
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her