Vil Microsoft kun tjene penge?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Som borger i det danske samfund er det af stor betydning, at man kan være med på internettet. Det kan dog være vanskeligt at holde sit pc-udstyr opdateret, da der ikke er den store hjælp at få hos udbyderne, som mest tænker på at tjene så meget som muligt.
Mit system er Windows 10, som løbende bliver opdateret. Som mailsystem bruger jeg Windows Live Mail 2012, som Microsoft ikke længere servicerer. Man henvises til at søge hjælp på nettet, hvor man må håbe på, at andre brugere af systemet kan hjælpe med problemløsninger. Der har jeg søgt hjælp, da den seneste opdatering har ødelagt mailsystemet. Jeg kunne konstatere, at der er mange, der har søgt hjælp samme sted, og typisk er det, at der er 0 svar på løsningsforslag.
Der er ingen tvivl om, at Microsoft tjener mange penge på Windows, så jeg synes, at det er uanstændigt, at man blot overlader brugerne til et selvhjælpersystem. Det mindste, man kan forvente, er, at Microsoft kigger med på siden og angiver løsningsmuligheder på problemerne. Så vidt jeg kan se, er de fleste af problemerne opstået i forbindelse med opdatering af Windows.
Hvis ikke Microsoft ønsker at kommentere det, vil jeg henstille til Forbrugerombudsmanden at få firmaet til at indføre en mere brugervenlig politik. Den eksisterende politik er i hvert fald ikke med til at understøtte brugen af internettet for brugere, der ikke har den store tekniske indsigt. Mange har allerede taget konsekvensen af den ringe service og er stoppet som brugere.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.