Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Nu gælder det i EU om at sikre arbejdspladser på danske vilkår her i Danmark

Klare løfter om at bekæmpe social dumping, men hvordan er det gået for Dansk Folkeparti?

Artiklens øverste billede
Arkivillustration: Peter Hermann

»Dansk Folkeparti vil bekæmpe social dumping i transporterhvervet. Det er helt godnat, at lave østeuropæiske lønninger medfører tab af danske arbejdspladser. Det skal vi have sat en stopper for (…)«.

Så klare var løfterne fra Dansk Folkepartis gruppeformand Peter Skaarup, da vi gik til folketingsvalg i 2015.

Lige så klare var partiets løfter til chaufførerne og alle os andre, da vi gik til EU-valg året før. Ikke mindst fra spidskandidat Morten Messerschmidt.

Her i 2018 har DF for alvor fået chancen for at sætte stemmer bag løfterne om indsats mod østeuropæiske lønninger for arbejde i Danmark. Derfor forbløffer det mig mildt sagt meget, når jeg ser, hvordan Dansk Folkeparti stemte i Europa-Parlamentet om vilkår og løn til østeuropæiske chauffører.

Forleden fredag stemte Europa-Parlamentet om et meget vidtgående forslag, der vil undtage al international transport fra EU’s regler om udstationering.

Med andre ord. Der blev stemt om, hvorvidt det skal være lovligt for et bulgarsk firma med bulgarske chauffører at køre med gods mellem eksempelvis Danmark og Sverige på bulgarske lønninger og til bulgarsk pris.

Heldigvis blev forslaget stemt ned. Men det var ikke med hjælp fra Dansk Folkeparti.

Blandt de danske medlemmer af Europa-Parlamentet, der var til stede, var der to, der stemte ja til, at international transport ikke skal have regler om udstationering og krav om samme løn for samme arbejde i samme land.

De to var Jørn Dohrmann og Rikke Karlsson. Begge valgt for Dansk Folkeparti i 2014.

Jeg er klar over, at Dansk Folkeparti ikke mener, at EU’s regler om udstationering er gode. Men når nu EU og Europa-Parlamentet diskuterer, hvorvidt der skal stilles krav om fair konkurrence og fair aflønning af bulgarske, rumænske og ungarske chauffører, der kører permanent mellem Danmark og de andre lande i Norden, så burde der ikke være tvivl om, hvad der skal stemmes.

Selv regler, man dybest set ikke kan lide, bør vel logisk set være bedre end en situation, hvor der slet ingen regler er – og hvor alt er tilladt.

Onsdag den 4. juli skal Europa-Parlamentet stemme igen om, hvilke regler for udstationering og aflønning, der fremover skal gælde for østeuropæiske chauffører, der kører i Danmark og ud og ind af Danmark.

Her går jeg ud fra, at Dansk Folkeparti husker sine valgløfter. For nu handler det om at få så gode og stærke regler som muligt. Ikke om at sige nej til regler og ja til mere piratkørsel, mere unfair konkurrence og social dumping, der rammer danske og udenlandske chauffører. Og danske og nordiske vognmænd.

Med andre ord. Der blev stemt om, hvorvidt det skal være lovligt for et bulgarsk firma med bulgarske chauffører at køre med gods mellem eksempelvis Danmark og Sverige på bulgarske lønninger og til bulgarsk pris.

Jeg siger altid tak, når politikere stemmer ja til øget indsats mod social dumping. Det gjorde jeg også, da regeringen og Dansk Folkeparti vedtog finansloven for 2018 med flere penge og kontrol mod piratkørsel og ulovlig cabotage på danske veje.

Og det gør jeg til Ole Christensen (S), Jens Rohde (R) og andre danske medlemmer af Europa-Parlamentet, der har ydet en indsats for bedre EU-regler og krav til aflønning af østeuropæiske chauffører.

Jeg lover, at både jeg og mange chauffører og vognmænd holder skarpt øje med, hvem der stemmer hvordan, når Europa-Parlamentet den 4. juli igen skal stemme om cabotage, kørehviletidsregler og krav til fair aflønning af bulgarske, rumænske og ungarske chauffører, når de kører i Vesteuropa.

Vi har brug for både fair transport og fair omgang med valgløfter. Der er valg til Europa-Parlamentet næste år, men det er nu, vi har chancen for at sikre arbejdspladser på danske vilkår her i Danmark. Også de arbejdspladser, vi fortsat har i transportbranchen.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.