Overblik: Her er reglerne om erstatning ved forsinkelse

Højesteret fastslår, at et uvejr på fly kan fritage flyselskab for kompensation. Læs om reglerne her.

Fredag har Højesteret afgjort, at SAS ikke skal betale erstatning til 24 passagerer, hvis fly mod USA blev forsinket på grund af et uvejr. Læs om de generelle regler for erstatning her:

Hvis flyet er aflyst:

* Man har som passager ret til kompensation, hvis flyet bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, medmindre flyselskabet kan tilbyde nogle alternativer.

* Hvis aflysningen sker mellem 7 og 14 dage før afgang, kan luftfartsselskabet dog tilbyde en omlægning af rejsen. Afgangstidspunktet må i så fald tidligst være to timer før det oprindelige afgangstidspunkt, og ankomsttidspunkt på det endelige bestemmelsessted må senest være fire timer efter det oprindelige.

* Hvis aflysningen sker i ugen op til afgangen, skal der tilbydes en ny rejse, hvor afrejsetidspunktet højst må være en time før det oprindelige, og ankomsten til den endelige destination højst må være to timere senere end det oprindelige.

Hvis flyet er forsinket:

* EU-Domstolen har fastslået, at en forsinket ankomst på mere end tre timer svarer til en aflysning.

* Flyselskabet skal ikke betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes såkaldt usædvanlige omstændigheder. Det vil sige udefrakommende faktorer, som ligger uden for flyselskabets kontrol. Det er op til flyselskabet at bevise, at der er tale om "usædvanlige omstændigheder".

Så meget får man i kompensation:

* Kortere flyvninger under 1500 kilometer udløser en kompensation på 250 euro.

* Flyvninger inden for EU, som er længere end 1500 kilometer, og alle andre flyvninger, som er mellem 1500 og 3500 kilometer, udløser 600 euro i kompensation ved forsinkelse.

* Flyvninger over 3500 kilometer, som ikke er mellem to EU-lande, udløser en kompensation på 600 euro.

Andre plastre på såret:

* Er flyet mere end to timer forsinket, skal flyselskabet på kortere ruter tilbyde måltider og forfriskninger. Passageren skal også have mulighed for at ringe og sende mail.

* På længere flyvninger opnår passagererne den ret, hvis forsinkelsen overstiger tre timer. På flyvninger over 3500 kilometer, som ikke foregår mellem to EU-lande, opnås retten ved forsinkelse på mindst fire timer.

* Er forsinkelsen så stor, at det nye afgangstidspunkt ligger den følgende dag, har passagererne også krav på hotelophold og transport mellem lufthavnen til hotellet.

Kilder: Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004, EU-Domstolen og Østre Landsret.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.