Sådan får du de bedste sæder på økonomiklasse

Undgå at blive nabo til toiletkøen eller at sidde på en række uden vindue. Se her, hvordan du får den mest behagelige rejse.

Artiklens øverste billede
Oftest er det sæderne ved nødudgangene over vingerne, der bliver vurderet som mest attraktive af flypassagererne.

Ekstra benplads, mindre motorstøj og mild turbulens. De tre ønsker står formentlig højt på de fleste flypassagerers ønskeliste.

Og vil du samtidig undgå at blive placeret lige op ad toiletkøen, køkkenet eller i et sæde, der ikke kan slås tilbage, så skal du have lidt styr på indretningen i flykabinen.

Husk! Hvis der er to rækker ved nødudgangene, skal du altid vælge den bageste

- Det varierer fra flytype til flytype og fra selskab til selskab, hvor de bedste pladser er. Der kan nemlig være forskel på, hvor mange sæder de sætter ind, og hvor de placerer toiletter og køkken, fortæller chefredaktør for webmediet FinalCall.travel, Flemming Lundberg Poulsen.

Heldigvis kan du hurtigt finde ud af, hvor de bedste og værste pladser er på netop din flyafgang ved at bruge værktøjet SeatGuru.com som app eller fra hjemmesiden.

Her taster du selskabets navn, afrejsedatoen og flynummeret ind, hvorefter du kan se en oversigt over kabinen.

Oftest er det sæderne ved nødudgangene over vingerne, der bliver vurderet som mest attraktive af flypassagererne. Og det skyldes den ekstra benplads ud til gangene, hvor der skal være fri passage i nødstilfælde.

- Men husk! Hvis der er to rækker ved nødudgangene, skal du altid vælge den bageste. For sidder du på rækken foran, kan du ikke vippe sædet tilbage, fordi der altid skal være fri bane, fortæller Flemming Lundberg Poulsen.

Han foretrækker selv at sidde så langt fremme i flyet som muligt, når han flyver på økonomiklasse. Men foregår turen med et flyselskab, han ikke kender i forvejen, er det mere sikkert at undgå første række.

- Det er en tendens til, at du ikke rigtig kan udnytte den ekstra plads, fordi du støder tåspidserne mod væggen i stedet for at kunne stikke dem ind under sædet foran. Samtidig er sædet på første række ofte en smule smallere. Du kan heller ikke slå armlænet op, hvilket er praktisk, hvis du rejser med børn, der gerne vil sove ind over dig, siger Flemming Lundberg Poulsen.

Med over 80 rejsedage om året oplever han desuden ofte, at flysæderne ved nødudgangene, hvor klapbordet sidder i armlænet, kan være skæve, fordi de sjældent bliver repareret.

De værste flysæder opleves generelt som værende de bageste ved toiletterne og køkkenet. Her risikerer du at være permanent nabo til toiletkøen og blive generet af støj og lys fra køkkenet.

Samtidig begynder flykroppen at blive smallere bagude. Og derfor er der tit et sæde eller to mindre i bredden. Det kan være lidt generende, fordi man sidder skævt i forhold til sæderne foran og underholdningsskærmen.

- Så de sæder ville jeg prøve at undgå, siger Flemming Lundberg Poulsen.

Turbulens er en anden størrelse, der kan gøre flyturen særdeles ubehagelig. Og her er det værst at sidde bagest, fordi flyets hale er den del, der bevæger sig mest op og ned under turbulens.

- Jeg oplevede engang på en flyvning til New York, at min rejsekammerat, der sad bagest i flyet, havde oplevet voldsom turbulens, mens jeg, som sad oppe foran, næsten ikke havde mærket noget, fortæller Flemming Lundberg Poulsen.

Henrik Jeppesen, der som 28-årig har besøgt alle verdens lande som den yngste nogensinde, har fløjet omkring 900 gange.

Hans foretrukne plads er "ved vinduet", hvor han sover bedst. Og så skal det helst være væk fra toilettet.

Men hans bedste tip er, at man husker at sige fra, hvis man er utilfreds med sin plads.

- Hvis du taler venligt og roligt uden at være ophidset, selv om du har hørt på et skrigende spædbarn i tre timer, vil personalet meget gerne hjælpe dig. Jeg spørger altid, om jeg må tale med manageren for kabinepersonalet. Og så plejer det at løse sig, siger han.

/ritzau/FOKUS

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.