Madpakken er ikke altid velkommen på flyet

I dag er mange flyrejser som udgangspunkt uden forplejning. Det gør det oplagt at medbringe maden selv, men flere selskaber siger nej.

Artiklens øverste billede

Der var engang, hvor en flyrejse også bød på mindst ét gratis måltid mad. Sådan er det ikke længere.

Af samme grund ønsker mange flypassagerer at medbringe deres egen mad, men flere rejse- og flyselskaber siger som udgangspunkt nej til, at du kan tage din hjemmelavede madpakke eller resterne fra aftensmaden med ind i kabinen. Heller ikke en sandwich købt i lufthavnen går an.

Det gælder for eksempel, hvis du har bestilt en rejse gennem Spies.

Her siger kommunikationschef Torben Andersen, at der er flere grunde til, at rejsebureauet frabeder sig, at passagererne tager egen mad og drikke med om bord på flyet.

- For det første, så driver vi jo en restaurant. Man køber heller ikke en thaiboks på Strøget og sætter sig ind på en café og spiser den. Vi mister indtjening, når passagerer tager egen mad med, og i sidste ende vil det påvirke billetpriserne, siger han.

Torben Andersen peger også på, at pizzabakker, pølsepapir og plastemballage kan udgøre et hygiejneproblem.

- Det er ikke alle, der har lyst til at sidde i en dunst af ost og fisk. Vi får hver uge henvendelser fra nøddeallergikere eller fiskeallergikere, som ikke tåler lugten af disse fødevarer. Den situation vil vi have svært ved at styre, hvis vi åbner for ukontrolleret mad, siger Torben Andersen til Ritzau Fokus.

Også hos flyselskaberne Thomas Cook Airlines, Novair og JetTime er den officielle politik, at medbragt mad er ”no go”.

- Vi appellerer til folks samarbejdsevne og hensyn til medpassagererne. Men det er ikke sådan, at vores kabinebesætning går rundt og konfiskerer medbragt mad. Vi tager selvfølgelig imod et æbleskrog eller en stanniolkugle, siger Peter Larsen, Catering & Seating-manager i Thomas Cook Airlines.

Hos to af de store nordiske selskaber, Norwegian og SAS, er holdningen anderledes.

- I SAS er det tilladt at medbringe sin egen mad i flyet, når man tager hensyn til de andre rejsende, siger Anna Nielsen fra Kommunikationsafdelingen i SAS.

Samme melding kommer fra Norwegian.

- Vores passagerer skal have mulighed for at vælge til og fra ud fra den enkeltes præferencer og behov, siger pressechef Daniel Kirchhoff.

En undersøgelse som Københavns Lufthavne har lavet, viser, at hver fjerde passager foretrækker at købe mad med på flyrejsen fra restauranter og caféer i lufthavnen i stedet for at tilkøbe mad, når de er kommet om bord på flyet.

Derfor introducerede lufthavnen sidste år konceptet ”Food-to-fly”, hvor 12 caféer og restauranter tilbyder forskellige retter, som er særligt lette at spise, når man sidder i et flysæde med medpassagerer på begge sider.

- Uanset om du er til sprøde gourmetpizzaer, frisk sushi eller en klassisk burger, så er der noget for enhver smag. Og der er tænkt tanker bag, så det netop ikke er en udfordring i sig selv at indtage maden, siger pressechef i Københavns Lufthavne, Kasper Hyllested.

/ritzau/FOKUS

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.