Gymnasieklasse fik 100.000 kr. i erstatning af SAS

En vaks elev kendte erstatningsreglerne og sikrede sin klasse en stor erstatning.

Artiklens øverste billede
Elever fik erstatning, da deres fly ikke lettede til tiden.

En klasse fra Marselisborg Gymnasium i Aarhus har fået 100.000 kroner i erstatning af flyselskabet SAS, da deres fly til New York var forsinket i fire timer. Det skriver DR Østjylland på deres hjemmeside.

Det var i april, at gymnasieeleverne og deres lærer kom til lufthavnen i Kastrup, hvor de opdagede, at deres fly var flere timer forsinket.

"Det betyder for eksempel, at elever, som har købt billetter i dyre domme til en basketballkamp, er bange for, at de ikke kan nå at se kampen, som de har glædet sig til at se," siger klasselærer Stine Nue Mikkelsen.

Madkuponer i stedet for erstatning

Eleverne fra Marselisborg Gymnasium fik ikke at vide af SAS, hvad de egentlig havde krav på, hvilket var en betydelig kompensation. Dog fik alle eleverne udleveret madkuponer, som de kunne bruge i lufthavnen, mens de ventede på deres afgang. De blev også tilbudt at splitte klassen op, så de i mindre grupper kunne komme med på andre afgange.

Pressechefen hos SAS, Trine Kromann Mikkelsen, mener, at det glippede med informationen i det her tilfælde, selvom det er et EU-lovkrav.

"Det er i hvert fald en fejl, at de ikke har fået det. Det kan sagtens skyldes, at vi ikke har fået ordentlig fat i dem, eller at deres telefonnumre ikke har ligget i bookningen," siger hun til DR Østjylland.

Eleverne fandt råd

Selvom eleverne ikke fik de rette informationer fra SAS i april, fandt de frem til informationen selv, da en elev fra klassen var opmærksom. Eleverne tog kontakt til firmaet AirHelp, hvor de fik hjælp til at søge erstatning. Den mulighed er der ikke mange, der benytter sig af.

Ifølge direktøren i AirHelp, Henrik Zillmer, er det under én pct. af de flypassagerer, som har krav på erstatning, der rent faktisk søger den.

"Flyselskaberne har en tendens til ikke at informere omkring det, og det er også de færreste passagerer, som gider at gøre noget ved det," siger han til DR Østjylland.

Direktøren for AirHelp mener, at den manglende information kan skyldes personalets manglende kendskab til reglerne, hvilket tyder på en mangelfuld træning.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.