Transaktionsdata afslører fremgang til turisme- og oplevelsesøkonomien

I den sidste uge af januar blev der brugt væsentligt flere penge på hoteller, barer og forskellige typer af underholdning end ugen før, men niveauet er stadig et godt stykke under niveauet for 2020.

Artiklens øverste billede
Der bliver igen brugt flere penge på hoteller. Her er vi på Hotel Ottilia i København. Foto: Mellanie Gandø

Nets, den nordiske udbyder af betalings-, kort- og informationsservices med hovedsæde i Danmark måler og analyserer løbende den transaktionsdata, der registreres, når vi bruger vores kreditkort.

Det såkaldte business-barometer giver en opdatering på, hvordan handlen i Danmark fordelt på forskellige brancher udvikler sig fra uge til uge. Ved at analysere transaktionsdata kan man få et ret godt overblik over udviklingen på det danske marked, og hvad der bruges penge på.

I den sidste uge af januar kan man se, at onlineforbruget hos landets hoteller er steget med 24 pct. sammenlignet med ugen før, og onlineforbruget i kategorien ”transportservices” er steget med 8,2 pct. Det hænger med al sandsynlighed sammen med, at de udenlandske turister igen er begyndt at vende tilbage. Selv her i de mørkeste og koldeste måneder.

Det understøttes, når man kiggere nærmere på data, der viser, at forbruget på kort udstedt i udlandet er steget med 6,1 pct. sammenlignet med ugen før. Turisterne har især blevet brugt penge i kategorierne ”underholdning & attraktioner” (en stigning på 21,9 pct.), ”transportservices” (en stigning på 17,6 pct.), ”hoteller” (en stigning på 14,1 pct.) og ”smykkehandlere” (her er stigningen ligeledes 14,1 pct.).

Der er også blevet lagt flere penge hos flyselskaber og rejsebureauer, hvor man kan se en stigning på godt 5 pct. Det overordnede forbrug i kategorien ”barer & vinhandlere” er steget med 5,7 pct. i løbet af den seneste uge, og så har vi svunget firmakortene for 28,7 pct. mere i kategorien ”underholdning & attraktioner” end ugen før.

Til trods for fremgang i ovenstående kategorier ser forbruget i den seneste uge af januar dog ud til at være hæmmet af høje smittetal og de coronarestriktioner, som blev lempet i sidste uge.

Sammenligner man det overordnede forbrug i samme kategorier i uge 4 i 2020, er der nemlig nemlig røde tal over hele linjen: Danske hoteller ligger næsten 32 pct. under niveauet for samme tidspunkt i 2020.

”Transportservices”, ”barer & vinhandlere” samt ”underholdning & attraktioner” ligger ligeledes langt under niveau fra før coronapandemien. Det bliver interessant at følge effekten af de ophævede restriktioner de kommende uger.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.