Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

Regeringen kommer nu med sit eftersyn af Togfonden, og ifølge finansminister Claus Hjort Frederiksen mangler der hele 15,5 mia. kr. i planen. »Politisk humbug« mener SF.

Der er et milliardstort hul i aftalen om Togfonden. Finansministeriet har gransket planen, og eftersynet viser, at der mangler hele 15,5 mia. kr. 

Derfor vil finansminister Claus Hjort Frederiksen nu indkalde partierne bag forliget til forhandlinger om Togfonden i næste uge.

»Vi skal ud og finde 15,5 mia. kr. Og det kan vi gøre på forskellige måder. Man kan beslutte, at noget vil man ikke. Men man kan også beslutte at sige, at vi har ikke råd til det nu, men så må det jo komme på et senere tidspunkt,« siger  Claus Hjort Frederiksen.

Ifølge finansministeren er muligheden altså enten at udskyde nogle af projekterne i Togfonden – eller helt at sløjfe dem.

»Hvis ikke forligskredsen vil tilpasse det, må den finde ud af, hvor den vil tage besparelsen på finansloven. Det bliver jo så partiernes opgave,« siger Claus Hjort Frederiksen.

Aftalen om Togfonden blev vedtaget i 2013 af den daværende SRSF-regering, Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Venstre valgte at stå uden for forliget, fordi man mente, at finansieringen var forkert, og der er heller ”»ingen planer« om at gå med nu, fastslår finansministeren.

Han vil ikke komme med et bud på, hvad der eventuelt kunne skæres i den historiske aftale, der efter planen skulle investere 28,5 mia. kr. i opgradering af jernbanenettet.

»Vi har sådan set ingen forslag, fordi opgaven her er at diskutere med den forligskreds, der er. Venstre er jo ikke en del af det forlig, og derfor sætter vi os med dem ved bordet og siger: Vi har en fælles udfordring. Er der noget, I vil opgive? Er der noget, I vil skubbe? Hvordan forholder vi os til det?« lyder det fra Claus Hjort Frederiksen.

Pengene til Togfonden kom fra en ændring i beskatningen af Nordsøolien for en række olie- og gasselskaber. Men prisen på olie er faldet markant, siden aftalen blev indgået. Ifølge Finansministeriets beregning skønnes det gennemsnitlige fald at være på hele 30 pct. over den fastsatte periode. Samlet giver det ifølge Finansministeriet et hul i planen på ca. 15,5 mia. kr.

Alligevel er det fortsat værd at holde fast i forliget, mener Dansk Folkeparti.

»Vi vil stadig arbejde for, at vi får en elektrificering af jernbanen. Vi kører nogle steder rundt med lokomotiver fra 80’erne, og der skal vi selvfølgelig have noget nyt materiel,« siger DF’s finansordfører, Rene Christensen.

Han giver dog finansministeren ret i, at der er behov for at vælge nogle ting fra – og det kunne f.eks. være broen over Vejle Fjord, der koster 4,3 mia. kr.

»Det er et meget dyrt projekt, og den giver meget lidt i forhold til Togfonden,« siger Rene Christensen.

Bl.a. Vejlefjordbroen er dog afhængig for, at timemodellen kan gennemføres. Det er den plan, der skal sikre, at det kun tager en time i toget på strækningerne mellem de større byer.

For SF er timemodellen et prestigeprojekt. Togfonden er deres opfindelse, og transportordfører Karsten Hønge (SF) opfatter finansministerens udmelding som en politisk manøvre for at skabe råderum til efterårets bebudede skattereform.

»Regeringen går ind og shopper i vores forlig, og allerede dér har de sprængt forligskredsen for at skrabe penge sammen til bl.a. skattelettelser. Det er politisk humbug,« siger Karsten Hønge.

Han afviser, at der mangler 15,5 mia. i Togfonden:

»Uanset om beløbet var 5, 10 eller 15 mia., har vi taget højde for det. Fordi dengang vi indgik Togfonden, var vi snu nok. Der vidste vi godt, at oliepriserne ville fare op og ned. Derfor har vi lavet en meget lang indkøringsperiode, der går helt hen til 2042. Hvis man vil lave store investeringer, bliver man nødt til at have lidt is i maven,« siger transportordføreren.

Fra samtlige partier i forligskredsen lyder opfordringen til finansministeren om i hvert fald at sikre elektrificeringen af tognettet.

Claus Hjort Frederiksen forventer at have en aftale med partierne færdig inden sommerferien.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.