Fortsæt til indhold
Politik

Mens regeringen tygger på et nyt afgiftssystem, melder bilbranchen om færre kunder

Bilbranchen lægger pres på regeringen om snart at præsentere fremtidens bilafgifter. Uvisheden har allerede sat sig i markedet, hvilket rammer både forbrugere og forhandlere, lyder advarslen.

Bilforhandlere melder om en tilbageholdenhed hos bilkøbere, efter at regeringen internt er begyndt at drøfte, hvordan fremtidens afgiftssystem for biler skal se ud.

Det fortæller Mads Rørvig, der er adm. direktør i bilimportørernes brancheorganisation, Mobility Danmark.

Regeringen brygger på en politisk aftale om fremtiden for registreringsafgiften på elbiler, eftersom den nuværende aftale om helt eller delvist at fritage elbilerne fra denne udløber til nytår.

Derfor er det på høje tid, at politikerne melder ud, hvordan afgiftssystemet skal skrues sammen, hvis ikke forbruget og den grønne omstilling skal gå i stå, advarer Mads Rørvig.

»Det seneste stykke tid er der kommet nogle politiske markeringer og refereret nogle forskellige ting om afgifter i medierne. Det skaber en stor utryghed, så køberne bliver mere tilbageholdende. Det rammer både forbrugerne, men selvfølgelig også forhandlerne. Den yderste konsekvens er, at små bilforhandlere lukker,« siger han.

Mads Rørvig har ikke statistik, der underbygger påstanden om usikkerhed i markedet, men henviser til tilbagemeldinger fra organisationens medlemmer, og at det desuden har været det tydelige mønster i tidligere tilfælde, hvor man har drøftet bilafgifter.

Han mener også, at usikkerheden kan bremse den grønne omstilling, som bl.a. indebærer, at flere skal køre i elbiler frem for benzin- og dieselbiler.

Derfor opfordrer han til, at man snarest laver en politisk aftale.

»Afgiftssystemet omkring elbiler har været gennemlyst ad flere omgange, og man har diskuteret flere modeller i lang tid. Det handler om, at politikerne skal træffe et valg, og det kan de lige så godt gøre nu som om seks måneder,« siger Mads Rørvig.

Ingen forhandlinger endnu

Jyllands-Posten kunne i sidste uge fortælle, at regeringens topministre arbejder på at finde frem til en model for den historiske omlægning af bilafgifterne.

En af de modeller, der er i spil, er en fuldstændig afskaffelse af registreringsafgiften på nye elbiler og en samtidig forhøjelse af ejerafgiften for alle nyindkøbte biler.

Arbejdet er dog ikke så langt, at ordførere i oppositionen er blevet indkaldt til forhandlinger med bl.a. skatteministeren.

Registreringsafgift skal væk

Står det til Mobility Danmark, skal registreringsafgiften helt afskaffes for elbiler. Det vil komme alle bilejere til gode, eftersom danskere, der i dag kører i biler med fossile brændstoffer, inden for en overskuelig fremtid alligevel skal skifte til elbil.

De tabte indtægter, som staten i så fald ikke vil få fra registreringsafgiften, skal hentes ved hjælp af en højere og differentieret ejerafgift på bilerne, mener Mads Rørvig.

Dermed bliver det generelt dyrere at have en elbil alt efter, hvor stor og dyr den er, men overordnet billigere at købe sig en.

»Lad os beskatte de biler, der vejer mere og derfor også er en større omkostning for samfundet,« siger han.

Mads Rørvig bemærker, at skatteminister Rasmus Stoklund (S) i januar i Avisen Danmark sagde, at han ikke ville ændre registreringsafgiften på elbiler, som de er for øjeblikket, selvom en økonomisk overvismand anbefalede det. Ministeren ville i stedet forsøge at få en aftale på plads om afgifterne inden sommeren.

I en skriftlig kommentar til Jyllands-Posten udtaler skatteminister Rasmus Stoklund:

»Det er enormt positivt, at elbilerne har fået deres gennembrud i Danmark, og det er afgørende, at den udvikling fortsætter. Jeg er særligt optaget af, at især de mindre og billige elbiler forbliver billige, så elbilen bliver et tilgængeligt tilvalg for alle danskere på tværs af indkomstniveau og geografi. Det ser jeg frem til at drøfte med Folketingets partier.«