Fortsæt til indhold
22 min

23. juni 2026

10 år efter brexit: Briterne vil tilbage, men det kommer ikke til at ske

I dag er det 10 år siden, at briterne stemte for at forlade EU.

»Et nyt Storbritannien rejser sig fra lænkerne,« skrev tabloidavisen The Sun, og håbet blandt de EU-kritiske briter var, at Storbritannien igen ville rejse sig og blive en storslået stat.

Men virkeligheden har været en anden, og de nu syv forskellige britiske premierministre siden brexit er tegn på et land i politisk kaos og et land, hvor flertallet nu gerne vil tilbage ind i EU.

Så hvad har briterne fået ud af brexit?

Gæst: Mads Bonde Broberg, journalist for Jyllands-Posten og tidligere korrespondent i Storbritannien

Vært: Mathias Bonde

Produktion: Kasper Nesheim Risgaard

Foto: Jakob Jørgensen / Ritzau Scanpix