Forskere: Frygten for 5G er uvidenskabelig

En kvart million mennesker har på Facebook set en skræmmende video om 5G-netværket. Er der hold i dens påstande?

Når 5G-netværket i fremtiden bliver en realitet, skal der sættes flere antenner op. Men det betyder ikke, at der kommer farlig stråling, siger forskere. Foto: PAU BARRENA/Ritzau Scanpix

238.310 Facebook-brugere har i skrivende stund set en video, som konkluderer, at regeringens planer om at udrulle 5G-netværket i Danmark er »det største eksperiment med en civilbefolkning nogensinde.« Det skriver Videnskab.dk.

I videoen, som er delt over 4.000 gange, fortæller science fiction-forfatter og cand.mag. Dan Johannesson, at en »meget dygtig forsker« ved navn Martin Pall har påvist, at ‘5G-stråling’ forårsager kræft gennem 15 forskellige mekanismer.

»Du risikerer, at dine børn fødes degenererede, og at du selv dør af kræft,« advarer Dan Johannesson, som kalder 5G-netværket »et angreb på alt og alle«.

»Jeg er bange,« skriver en kvinde i kommentarfeltet, hvor flere hundrede Facebook-brugere udtrykker bekymring.

Men har de grund til at være bange? Er der videnskabelig dokumentation for, at ‘5G-stråling’ forårsager kræft og andre dårligdomme, som Dan Johannesson påstår?

Mobiltelefoni øger ikke risiko for kræft

Nej, siger flere forskere, Videnskab.dk har talt med.

»Debatten om 5G blusser fuldstændig hysterisk op for tiden. Men 5G giver ikke kraftigere elektromagnetiske felter end de tidligere netværk. Ingen af de store, solide studier, der er lavet, indikerer, at teknologien skulle være sundhedsskadelig,« siger Lars Dittmann, der er professor på Danmarks Tekniske Universitet.