Forskere: Nyopdaget asteroide er "flyttet" hertil fra fremmed solsystem

Ved hjælp af en computersimulering viser to forskere, at en ny 'immigrant' i vores Solsystem, asteroiden 2015 BZ509, kom fra et andet stjernesystem tidligt i Solsystemets historie. Men en dansk astrofysiker er skeptisk.

Engang var Solen en del af en ung stjernehob som NGC 604. Dengang kan solsystemet have modtaget en asteroide fra et nabosystem. Foto: NASA/Hubble Heritage Team/AURA/STScI

Sidste år fik solsystemet et overraskende besøg af et cigarformet klippestykke fra et fremmed stjernesystem.

Det interstellare objekt, der fik navnet ’Oumuamua, ræser igennem solsystemet med mere end 300.000 km/t, så rumcigaren er kun på kortvarigt visit.

Men nu viser det sig, at solsystemet også har en mere permanent gæst fra et andet stjernesystem. Det skriver Videnskab.dk.

Noget tyder nemlig på, at asteroiden 2015 BZ509 engang immigrerede hertil.

I en videnskabelig artikel publiceret i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters argumenterer astronomerne Fathi Namouni fra Observatoire de la Côte d’Azur i Frankrig og Helena Morais fra Universidade Estadual Paulista i Brasilien for, at asteroiden har været der siden Solsystemets barndom, og at den må være dannet et andet sted.