- For abonnenter
Lyset, ilden og det blå kosmos
Den omfattende udstilling med Oluf Høst (1884-1966) på Johannes Larsen Museet er en oplagt mulighed for en sammenligning mellem tre generationer af kunstnere, der alle var en del af en kunstnerkoloni: P.S. Krøyer, Johannes Larsen og Oluf Høst.
Johannes Larsen Museet udstiller for tiden hele den faste samling fra Oluf Høst Museet i Gudhjem, mens dette museum holder vinterlukket. Hertil kommer en række vigtige udlån fra Bornholms Kunstmuseum og fra privateje, der vil kunne opleves i Kerteminde.
Taler man om temperament i billedkunst, er Skagensmaleren P.S. Krøyer melankolikeren, der maler den blå tusmørketime på Skagen Sønderstrand med noget, der ligner en smertelig forudanelse om sin egen og Maries videre skæbne. Den 16 år yngre Johannes Larsen er den begejstrede, men nøgterne fynbomaler, hvis optimistiske, lyse og usentimentale billeder i den grad skulle tiltale Johannes V. Jensen.
Bornholmerkunstneren Oluf Høst er derimod mere end noget andet ekstatikeren. Hans malerier af gården Bognemark i alt slags vejr og i alle årstider er sammen med silderøgerierne og rundkirkerne forsøg på at drive farven til den yderste grad af mættethed og kraft i en altomfattende og gennemgribende identifikation med stoffet, jorden og naturen.