International presse: ”En frygtelig ide, der er dårligt udført”
Lone Scherfigs nye film åbnede Berlinalen torsdag, men får drøje hug af udenlandske aviser.
BERLIN
Skinnende flotte kjoler i guld- sølv og kobberfarver, urealistisk høje hæle og ekstravagante frisurer.
Koncentrationen af smukke mennesker, der havde klædt sig festligt på, var langt over gennemsnittet, da den 69. udgave af den tyske filmfestival Berlinalen åbnede torsdag aften.
Til stede var repræsentanter for toppen af poppen, når det kommer til især europæisk, men også amerikansk filmindustri. Ikke mindst strålede den franske veteran, superstjernen Juliette Binoche, som står i spidsen for festivalens internationale jury. Også politikere, herunder den tyske udenrigsminister Heiko Maas, samt en lang række repræsentanter for festivalens sponsorer var inviteret til Berlinale palæet, som ligger ved den futuristiske Potsdamer Platz i midten af den tyske hovedstad.
Alle var de samlet for at se den danske instruktør Lone Scherfigs nye film The Kindness of Strangers, som åbnede festivalen.
Filmen følger flere personer i New York og handler om vold i familien, hjemløshed samt livet som tidligere dømt. Selv om humoren aldrig helt forlader filmen, hører den til i den alvorlige ende af Scherfigs værker. Oven på visningen var flere af gæsterne stærkt berørte:
»Filmen minder om, hvor hurtigt man kan ende på gaden som hjemløs,« sagde Jennifer Flume, der er designer.
Hun stod sammen med en god bekendt ved et af de mange hvide borde, der var stillet op, så man kunne spise – og drikke - stående. Langs væggene blev der serveret lækker mad og vin.
»Jeg kunne godt lide, at filmen handler om svære emner, men den udbasunerer dem ikke,« tilføjede hun.
Den onde er pænest
Det samme havde de to hoteldirektører Susanne Eichholz og Thomas Stieber, bidt mærke i og glædet sig over »nok handler filmen om vold – men man ser ikke ret meget af den undervejs.«
Foran dem stod et par tomme tallerkner og glas. Selvom om filmen var slut, var der stadig nok at se på :
»Vi har aldrig set så mange berømtheder før,« forklarede Susanne Eichholz, som ellers har været med før.
Da faldt hun dog i søvn under filmen. I år kiggede hun ikke engang på uret undervejs, forsikrede hun.
Begge noterede sig også undervejs, at skuespillerne hos Scherfig ikke fremstilles som specielt pæne. En fordel fordi det gør den mere realistisk, lød det - omend danske Esben Smed vakte opsigt i rollen som voldelig ægtemand og far:
»Den onde er den pæneste, det plejer at være omvendt.«
Også fagfolkene på stedet var begejstrede. Thorsten Schaumann, der leder den sydtyske filmfestival Internationale Hofer Filmtage, ved alt om, hvor svært det er at vælge en åbningsfilm
»Publikum skal på den ene side kunne lide filmen. På den anden side må alle ikke kunne lide den,« forklarede han, for så ville filmen være for gennemsnitlig.
Selv sad han, der også er familiefar, og led med børnene til den voldelige far i filmen. Men han hæftede sig også ved et af filmens temaer, nemlig velgørenhed:
»Filmen er dejlig, fordi den viser, hvor meget man kan give, selv om man kun giver lidt.«
Hårde anmeldelser
En kvindelig tysk journalist, der ikke ville interviewes - »det er så dumt, når journalister interviewer journalister,« mente, at The Kindness of Strangers gaber over for mange temaer. Og dermed nærmede hun sig flere udenlandske anmelderes holdning.
Her, langt fra glimmer og flotte desserter, er der mildest talt noget mindre begejstring.
Den britiske avis The Guardian kalder filmen for en »En frygtelig ide, der er dårligt udført« og tildeler den to ud af fem stjerner.
De fleste tyske medier, der har anmeldt filmen er generelt ret lunkne.
Men ikke nyhedsmagasinet Der Spiegel. Her svinges pisken knaldhårdt over Scherfigs film, der ligefrem får magasinet til at frygte for niveauet generelt:
»I betragtning af åbningsfilmen kan man kun være bange for resten af konkurrencen.«
Berlinalen varer i ti dage og slutter den 17. februar. Prisceremonien ligger den 16. februar og her har bl.a. Lonce Scherfirg chancen for at vinde en af konkurrencens eftertragtede bjørne - som er Berlinalens svar på en Oscar-statuette.