Fortsæt til indhold
Kommentar

Margrethe, Villy, Jytte og Bertel

Søvnløse tanker om forbilleder, ansvar og dagen i morgen.

Synnøve Søe

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Hvad er et ordentligt menneske?

Jeg tænker ofte på det, når jeg ligger og har svært ved at falde i søvn af bare dårlig samvittighed over, hvor slet et menneske jeg er. Alt har jeg gjort forkert, tankerne kører i ring, og det bliver altid sent, før jeg sover. Det er svært at tilgive andre, men det er endnu sværere at tilgive sig selv.

Jeg tror, at det er et livsvilkår; at stræbe efter at være et ordentligt menneske. At der er et dybt ønske om det hos os alle fra en begyndelse af, men det kan, som vi ved, gå grueligt galt på vejen.

For mig er det at være et ordentligt menneske blandt andet at have og føle et ansvar for ”næsten” og for vores fælles samfund.

At deltage, at stå frem, at gøre det bedste, man kan. Hver dag. Og nej, det lykkes ikke hver dag, det gør det ikke, men man kan, og man skal prøve.

Det handler om moral, det handler om at have omtanke for vores medmennesker, det handler om det, man i filosofien vist ville kalde at have tanke for ”den anden”.

At sætte sig selv om ikke til side, så ved siden af.

Til højre eller venstre?

Forleden var jeg til middag hos min veninde, og vi talte om, hvad et ordentligt menneske er for os. Hun er opvokset i et borgerligt hjem og sagde straks, at et ordentligt menneske er et borgerligt menneske, sådan var det bare.

Jeg fortalte hende, at jeg var vokset op i et venstreorienteret hjem, og der var det kun mennesker på venstrefløjen, der kunne være ordentlige mennesker. Vi sad lidt og grinede, før vi igen kom tilbage til det med det ordentlige menneske. Vi begyndte at diskutere, hvem af de offentlige og kendte mennesker vi syntes, virkede ordentlige, og det varede ikke længe, før vi blev enige.

Dronning Margrethe, Villy Søvndal, Jytte Abildstrøm og Bertel Haarder er mennesker, som vi beundrer, og mennesker, der virker ordentlige. Mennesker, som vi fortæller vores børn om, fordi vi gerne vil give dem gode eksempler på det at være ordentlig.

Vær høflig

Alle vil gerne opdrage deres børn til gode medmennesker, og det gør man ved at lære dem grundreglerne.

Vær høflig, hav medfølelse, hold dit ord, og tal sandt, er nogle af de ting, de fleste sætter højt. Det gør jeg også.

Vis børn på rette vej

Man lærer sine børn, eller viser dem i hvert fald noget ad vejen, så de viser ansvarsfølelse over for andre mennesker, for verden og for deres eget liv.

Store mundfulde, ja, men det er nødvendigt at stille så store krav og opgaver, det kommer der ordentlige mennesker som Margrethe, Villy, Jytte og Bertel ud af.

Imens jeg tænker på de fire forbilleder, ligger jeg stadig søvnløs og gør mig parat til dagen i morgen, for da vil jeg, hele dagen, hvis det lykkes, være: et ordentligt menneske.