Smil, for pokker!

Vi har brug for at blive set, og smilet er vores første isbryder. Hvis vi bliver set, kan vi alt. Hvis vi ikke bliver set, visner vi.

Artiklens øverste billede
»Jeg elsker at bo i Smilets By, og ja, vi kan sikkert hurtigt blive enige om, at det er rarest at omgive sig med mennesker, der har et smil på læben.« Arkivfoto: JP

Aarhus kaldes Smilets By. Fantastisk, fordi: smilet er den korteste vej mellem mennesker. Smil smitter, og smilet er din smukkeste makeup.

Jeg elsker at bo i Smilets By, og ja, vi kan sikkert hurtigt blive enige om, at det er rarest at omgive sig med mennesker, der har et smil på læben.

Det vi dybest set bare gerne vil som mennesker, er at blive set. Hvis vi bliver set, kan vi alt. Hvis vi ikke bliver set, visner vi. Uanset hvordan vi vender og drejer det, har vi alle brug for at blive set – punktum. Så hele selvudviklingsbranchens forsøg på at grounde dig så meget, at du ikke behøver opmærksomhed og andres komplimenter, tror jeg ikke på.

Du er det eneste menneske i verden, der ikke kan se dig selv. Så for at blive set er du nødt til at se dig selv gennem andre mennesker. Det er jo først i relation med et andet menneske, at du kan se forskellen. Er jeg tyk eller tynd? Høj eller lille? Klog eller dum? Så verden er dit spejl på, hvem du er.

Vi har brug for at blive set

Tilbage til smilet. Når vi smiler, sender vi et signal til andre om, at vi er venligt stillede, og at vi ønsker at etablere en form for relation. Det er en venlig gestus, der fortæller: Jeg ser dig og ønsker, at du ser mig.

Igen, vi har brug for at blive set.

Smilet er vores første isbryder. Alt andet lige vil vi jo hellere relatere os til mennesker, der ser venlige ud, end et menneske, der ikke gør.

Og hvorfor er det interessant? Det er det, fordi jeg synes, det er en overset dyd, uanset om vi snakker om, hvordan vi relaterer os i familien, i vennekredsen og især på arbejdspladsen. Vi bruger timer foran spejlet, og den ærgerlige fornemmelse af, at du føler dig utilpas, hvis tøjet eller håret ikke er, som det skal være, gør dig langtfra overfladisk. For der findes faktisk en helt naturlig forklaring på, hvorfor dit udseende og det signal, du sender til verden, betyder mere, end du måske regner med.

Det at høre til flokken, det at blive set er afgørende for vores overlevelse, sådan groft sagt.

Undersøgelser viser, at det tager 30 sekunder at danne sig et førstehåndsindtryk af et andet menneske. Så på arbejdspladser, i salgssituationer, i kærlighedslivet, i datingsammenhænge – i det hele taget alle de steder, hvor du laver relationer, spiller din fremtoning en afgørende rolle.

Din påklædning, dit hår og din velplejethed sender et kraftigt signal til verden, som verden med det samme afkoder, hvad enten du vil det eller ej.

Så din ydre fremtoning betyder noget for din indre følelse. Kommer du forkert ud af døren, sidder tøjet ikke godt, er du ikke ren og velplejet, sidder håret ikke, som det skal, vil jeg vove den påstand, at du ikke føler dig godt tilpas med dig selv. Dagen er allerede startet skævt. Du føler dig ikke hjemme i dig selv, og vejen til smilet og en udstråling af, at du er godt tilpas med dig selv, er på disse dage længere end på de dage, hvor du føler dig godt tilpas med dig selv.

Mange siger, at skønhed kommer indefra, men er det ikke kun en halv sandhed?

Din fremtoning, din påklædning og måden, du bærer dig selv på, kommunikerer ekstremt tydeligt. Du vil tiltrække mere eller mindre opmærksomhed, alt efter hvordan du ser ud. Uanset hvor tabubelagt det end må være, kan du så af et ærligt hjerte sige, at du ikke dømmer andre på, hvordan de ser ud?

Farligt at tale om skønhed

Viser du via din fremtoning, at du prioriterer dig selv og sætter pris på dig selv, vil du have en anden udstråling, og andre vil se dig i det lys. Så hvorfor er det så farligt at tale om den ydre skønhed, når det ydre har en direkte indvirkning på dit indre og på, hvordan du har det med dig selv og dermed med andre?

Du vil nemlig altid fortælle en historie om dig selv i forhold til den måde, du ser ud på. Så din påklædning, dit hår og din velplejethed sender et kraftigt signal til verden, som verden med det samme afkoder, hvad enten du vil det eller ej.

Er du ligeglad og tænker du, at det må de sgu selv om, vil jeg blot opfordre dig til at se på, hvilke muligheder du evt. berøver dig selv for, og hvorfor du tillader det.

Er der egentlig ikke noget galt med måden, vi kigger på skønhed på?

På psykologistudiet bed jeg mærke i en svensk undersøgelse af vuggestuebørn, der viste, at de velsoignerede og kønne børn fik mere opmærksomhed fra deres omgivelser, det være sig pædagoger, forældre, de andre børns forældre og især tankevækkende fra de andre børn.

Dette til trods for, at de ikke havde et fælles sprog qua deres alder og jo umuligt kan være underlagt samfundsnormer og et kodeks for, hvad skønhed er. Undersøgelsen viste desuden, at de velsoignerede og kønne børns trivsel var højere. De smilte ofte, var opmærksomme, interesserede og havde lyst til at deltage.

Det giver jo god mening, men ærligt, er det ikke lidt, som om vi ikke rigtig vil stå ved det?

Ræsonnementet bag undersøgelsen er, at vi tiltrækkes af det sunde, da det sunde i naturen er i harmoni og ofte smukt – hvilket er med til at sikre artens overlevelse.

Oversat til moderne værdinormer betyder det, at æstetik og skønhed er en vigtig strategi for vores evne til at blive set (artens overlevelse). Ud fra den optik er det jo overfladisk ikke at gå op i, hvordan vi ser ud.

Så når det at være velplejet og det at pudse sine fjer ikke bare stiller dig foran i køen i mange sammenhænge, men også påvirker dig psykisk til at være mere interesseret og deltagende i din omverden og dine medmennesker, hvorfor pokker er det så stadig tabubelagt at tale om ydre skønhed?

Vi må gerne arbejde på at blive klogere, rigere, dygtigere og stærkere. Det er helt okay. Men idet vi kigger på skønhed, skal det helst være noget tilfældigt, noget, vi bare lige brugte to minutter på foran spejlet. Noget, som vi helst ikke skilter med, bliver dyrket.

Viden er magt – i min optik er skønhed også magt.

Jeg siger hermed ikke, at vi alle skal tilstræbe et bestemt skønhedsideal. Jeg mener bare, at du, hvis du tør røre ved det, faktisk stiller dig selv bedre, og tilmed får du det godt med dig selv, da du vil blive set. En win-win, som jeg godt kunne tænke mig, at flere chefer turde stille skarpere på.

Alt godt til, at vi i de danske virksomheder bruger uendelige ressourcer på at opgradere viden, men hvad ville der ske, hvis der også blev sat spot på, at din ”appearance”, din fremtoning, dit look og din stil ikke bare er vigtige, men har stor betydning for din ydeevne, din selvtillid, din evne til at deltage og til at sprede god stemning.

Sæt skønhed på dagsordenen

Når jeg sammen med min gode ven, makeupartist og stylist Kenneth Adelhardt tager ud til virksomheder og sætter spot på netop denne problematik, griner folk, nikker og tager masser af noter. Interessen er stor. Det interessante er især, at der ved disse arrangementer er en enorm interesse for at vide mere. Det er som om, at hér er der endelig nogen, der vil dele af den hellige kilde til det forjættede land. Og det er her, jeg forundres.

Hvorfor er det så tabubelagt? Kære kvinde og kære mand, gå nu ud og rør ved det. Gå nu ud og sæt det på din egen dagsorden. Respekter og accepter, at din udstråling, dit engagement og din energi er hårdt bundet op på, hvordan du har det med dig selv. Og hvad er der så farligt ved at sætte spot på at træne vores forfængeligheds- og skønhedsmuskel?

Helena Rubinstein har udtalt: »Der findes ingen grimme kvinder, kun dovne kvinder«. Dette citat er i min optik lige så gangbart til jer mænd. Kom nu! Gå nu ud og rør ved det, og leg med det. Opgrader – bare lidt. Og ja, det fantastiske i det her er jo så, at smilet bliver større. Helt af sig selv. Hvorfor? Fordi det giver sig selv.

Når du har det godt med dig selv, er det svært at skjule.

Magien sker, når du går ud og tør blive den, som du måske ikke troede, du kunne være.

Så om det bringer flere smil på læben i vores kære by at blive bedre til at pudse vores fjer, skal jeg lade være usagt. Tillader mig blot at påpege, at det kunne være, at smilet fik mere plads, hvis vi turde være mere ærlige over for os selv omkring, hvad der sådan helt i det små er med til at starte en rigtig god dag

Du kan f.eks .starte et sted. Prøv med et smil, det smitter.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.