Fortsæt til indhold
Kommentar

Skal du til julefrokost? Kål kan måske styre fuldskaben

Over en moderne julefrokost fortæller madhistoriker Bettina Buhl om historiens ædegilde.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Jeg er partycrasher. Det var absolut ikke meningen – men det skete. Ifølge Den Danske Ordbog betyder ”partycrasher”: »en person, der skaffer sig adgang til en fest eller et andet arrangement uden at være inviteret.«

Ordet har vi kendt siden 1976, og landets vel nok mest omtalte partycrasher må være Claude X, som skaffede sig adgang til Alexandra og Joachims bryllup i 1995. Med passende opførsel og beklædning kan man komme langt i det tillidsbårne Danmark.

Jeg partycrashede en firmajulefrokost i Spiselaugets lokaler i Aarhus. Jeg havde bestilt bord til madkonceptet ”Store jul”, som i beskrivelsen lød som den helt rigtige måde at finde vej til den hengemte julestemning. Men det, som skulle have været en hyggelig indledning til julen, udviklede sige til en firmajulefrokost om ørerne på os.