Om krigen i Ukraine og familien i Kiev

Der er behov for at tænke på og på bedste vis støtte de mennesker, som for alvor mærker krigen i Ukraine udvikle sig.

Billedet af Kateryna Kostetska har brændt sig fast i mit hoved. Det har mange billeder i den forgangne uge, dette er et af dem. Den måde, hun står med sin mobiltelefon i hånden, knuger den og forsvinder ind i skærmen.

Torsdag var den 29-årige ukrainske kvinde så venlig at lukke JP Aarhus ind i sit hjem og sit liv. Og det på dagen, hvor hun vågnede op uvidende om nattens begivenheder i sit hjemland og først blev indviet i dem, da en veninde ringede og gav sig til at tale om »de seneste nyheder«.

Hun havde brugt dagen på at ryste, følge med i Ruslands indtog i Ukraine – og gøre rent som adspredelse, fortalte hun. Og hun følte sig »skyldig« ved at gå rundt her i sikre Danmark, mens hendes familie i Kiev prøvede at få greb om, hvad der nu skulle ske.

I skrivende stund, lørdag morgen, blinker min telefon med meldingen om, at »der er udbrudt gadekampe i Kiev«, og at byens borgere opfordres til at søge i sikkerhed. Det gør Kateryna Kostetskas telefon sikkert også.

Jacob Haislund, redaktør

Mens jeg læste interviewet med Kateryna Kostetska, måtte jeg konstatere, at jeg nok forstår hendes reaktion, men dårligt kan begribe hendes situation og de følelser, der følger med den. Dertil er min tilværelse gennem nu 37 år for tryg.

Min familie er lige her, hvor invasionen af Ukraine er noget, man som almindelige mennesker kan nøjes med at læse og tale om. Tænke over. Man kan se Rådhustårnet badet i blåt og gult lys og gå på gaden for at vise sin medfølelse og tage afstand fra Ruslands fremfærd. Man kan skrotte sine billetter til en koncert med den verdensberømte operasangerinde Anna Netrebko, der ifølge TV2 Østjylland er venner med Vladimir Putin.

Efter masser af debat og politisk pres på Musikhuset aflyste Anna Netrebko fredag sin optræden der. Mandag skulle Den Russiske Nationalballet fra Moskva have opført Svanesøen i Musikhuset, men også det blev aflyst, efter at bl.a. kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen havde opfordret til det.

Generelt går kulturbegivenheder med et russisk islæt som så meget andet en svær fremtid i møde. Det samme gør Sankt Petersborgs status som Aarhus’ venskabsby. Et flertal i byrådet vil nu gøre en ende på venskabet, som begyndte i 1989. Uanset at der også i Putins fødeby er mange, som går på gaden i protest mod krigen.

»Der er mange nuancer i det, men vi kan ikke støtte regimet eller den politiske leder, som har valgt at gå denne vej,« lyder eksempelvis begrundelsen fra lederen af Venstre i Aarhus, Christian Budde.

Bekymrer den slags Putin? Næppe. Har det symbolsk værdi? Formentlig. Er det vigtigt, at vi tænker på og på bedste vis støtter de mennesker, som for alvor mærker situationen udvikle sig? Utvivlsomt.

Det gælder i øvrigt også sagesløse russere, som risikerer at blive udskammet for beslutninger, de intet har med at gøre og ej heller billiger.

Krigen i Ukraine gør indtryk på os alle.

I skrivende stund, lørdag morgen, blinker min telefon med meldingen om, at »der er udbrudt gadekampe i Kiev«, og at byens borgere opfordres til at søge i sikkerhed. Det gør Kateryna Kostetskas telefon sikkert også.

»Vi føler os sikre her, og det er vi selvfølgelig glade for. Men vi er langt væk fra det hele: barndommen, minderne, hjemlandet, der nu er i fare. Jeg vil ikke ønske for nogen, at de skal opleve følelsen af ikke at være i stand til at hjælpe deres familie,« sagde hun torsdag.

Tænk sig at være Kateryna Kostetska, der sidder i Mørke og er med til at lægge nødplaner for familiemedlemmer, der har samlet sig i søsterens hjem i Kiev, fordi der er et sikringsrum der.

Tænk sig at være Kateryna Kostetskas familie.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.