Traditionernes tid er tilbage med sine restriktioner

Kulturinstitutioner skal lukke, og vi skal se så få som muligt i den kommende tid.

Nedlukning. Begrænsninger. Færre sociale kontakter.

Endnu en eftermiddag, endnu et pressemøde og endnu en nedslående udmelding fra regeringen med Mette Frederiksen i spidsen. Der er intet lavet om siden sidste år, som MC Einar ville sige. Ikke meget i hvert fald.

Med rekordhøje smittetal og omikron som trumf er det nødtvungent at handle og indføre nye restriktioner, lod statsministeren forstå.

Målet lige nu rækker også langt ud over julen. Det handler bl.a. om det kulturliv, som har måttet stå så meget igennem i de seneste to år, og som nu rammes igen.

Jacob Haislund, redaktør

Vi opfordres til kun at se familien og de nærmeste i den kommende tid. Og uanset hvad der i øvrigt gælder af restriktioner og formaninger, synes det åbenlyst, at mange af os for længst har pålagt os selv strammere tøjler.

I denne uge har JP Aarhus eksempelvis gæstet Leo’s Legeland, hvor chef Thomas Kappelborg kunne konstatere, at en de facto-nedlukning syntes at ramme, længe inden Mette Frederiksen tonede frem på skærmen ved sit pressemøde fredag eftermiddag. Familier og børn blev væk, selv om der var åbent.

»Jeg har selv en søn på to. Så jeg forstår godt, hvordan situationen er. Men den her situation får mit hjerte som legelandschef til at bløde,« forklarede Thomas Kappelborg.

Efter fredagens pressemøde lukker så legelande, zoologiske haver, biografer, servering på restauranter efter klokken 22 og mere til. Frem til den 17. januar.

De selvskabte restriktioner, som gik forud, var logiske med smittetal på nær ved 10.000 og truende modtræk. Vi er blevet vant til at tænke over smitterisiko, mærke efter kriller i halsen, spekulere i nære kontakter og overveje konsekvenserne af vores færden. Vi pålægger os selv de restriktioner, vi personligt finder nødvendige og passende.

Det er en udfordrende måde at leve på og med konsekvenser for både en selv og andre (som Leo’s Legeland). Men set fra min stol er det også udtryk for, at vi i udtalt grad tager os selv og hinanden alvorligt – både i forhold til helbred og fremtid. Og lige nu i forhold til en højtid for traditionsbundne folk i traditionernes land.

Min familie og jeg var i coronaisolation som nære kontakter juleaften i fjor, mens vi ventede på testsvar. Værre ulykker kan selvsagt indtræffe, og vi havde en skøn aften alligevel. Men målet lige nu rækker også langt ud over julen. Det handler bl.a. om det kulturliv, som har måttet stå så meget igennem i de seneste to år og nu rammes igen.

»Jeg har grædt,« som musikchef på spillestedet Headquarters Amira Gluhic fortalte til JP Aarhus, da de tidligere i december måtte lukke ned igen efter bare nogle måneder med et normalt koncertprogram.

Hun satser på at være i gang igen i januar, og hun er ikke alene.

Det samme gør skolebørn og deres familier, hvor den 5. januar er et fikspunkt i kalenderen. Jeg ved det, for jeg tilhører selv den demografi og har i denne uge genoplevet, hvor udfordrende det er at forene hjemmeskoling og arbejde. Men vigtigere endnu: Det er ikke specielt stimulerende for alle børn. I hvert fald ikke for min seksårige datter, der går i 1. klasse. Hun er ærgerlig over ikke at kunne komme i skole, den lyst til læring og socialt samvær skal man værne om.

I Den Gamle By har man svært ved at se logikken i at skulle lukke ned, mens folk kan drikke og hygge sig til klokken 22 på byens restauranter.

»Det kan godt være, at det er, fordi jeg er pissesur lige nu, men man taler om proportionalitet, og jeg kan ikke lige se den,« som direktør Thomas Bloch Ravn fredag udtrykte det til TV2 Østjylland.

Jeg forstår reaktionen, men vil ikke gøre mig til dommer over fornuften i de nuværende restriktioner. Jeg er ikke virolog, ej heller om mandagen.

Lad os i det mindste håbe, at restriktionerne virker, så de kan ophæves igen hurtigst muligt. Så kulturliv, skolebørn og alle andre kan gå et nyt år i møde på en lidt mere tålelig måde, end det var tilfældet for et år siden.

Og husk så MC Einars ord trods alt: Det er nu, man hygger sig bedst.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen