Alt er noget lort med den letbane ...

... eller nåh nej, den har bare ikke lov til at køre med mennesker endnu.

Artiklens øverste billede
Ja, de griner måske lidt af Aarhus i resten af landet. Men vi skal ikke huskes for, hvordan vi falder, men hvordan vi rejser os. Foto: Finn Frandsen/Polfoto

Jeg synes ikke, at vi i Aarhus kan sole os i de seneste par års storslåede, internationale medieomtale og -interesse og så i slutningen af 2017 brænde helt sammen og køre den traditionelle danskerbrok, som både kræver korslagte arme og himmelvendte øjne, i stilling, når nationen står og griner, fordi vi er snublet. O.k., måske snublet og landet lige i en lort. But still.

Jeg har lyst til, at vi skal huskes for, hvordan vi rejser os, og ikke hvordan vi snubler. Hvis vi er så fantastiske, som internationale medier skriver, og som vi gladeligt har delt det på sociale medier, så kan vi vel nok klare at samle os om en løsning i stedet for at give fortabt og slutte os til grædekoret og kabinettet for jysk dobbeltmoral. Vi er smilets by, venner; og som dronningen sagde, da hun indviede 2017-året: »Kom så, Aarhus«.

Der kommer ingen forkromet fest og en masse kage flyvende fra kommunen, når letbanen åbner. Det løb er kørt; det blev en fuser. Videre. Vi kan klage, eller vi kan bage.

Derfor har jeg taget initiativ til, at vi alle bager og mødes til en folkelig fejring af, at byen har fået en letbane. Den er her jo. Den kører – og skal såmænd nok komme til at køre med mennesker også.

Vi er smilets by, venner; og som dronningen sagde, da hun indviede 2017-året: »Kom så, Aarhus«.

Min iver efter en kærlig demonstration startede den 18. oktober, hvor det kom frem, at der ikke ville blive samme omgang fest og kransekage som planlagt ved den oprindelige, men udsatte åbning af letbanen. Jeg så med det samme for mig, hvordan der ville starte en lavine af smålighed og harme, og desværre så vi hurtigt reaktionerne på sociale medier fra både lokale og fjernere tastaturkrigere.

Så jeg lavede et opslag på Facebook, hvor jeg opfordrede til at lade tekniske og juridiske spørgsmål håndteres de rigtige steder og separere dette fokus fra fokusset på vores letbane, som jo altså har til opgave at koble vores by bedre sammen og blive en ny og kærkommen del af almenvellet. Et nyt sted at mødes, en ny ”institution” i byhistorien, en ny måde at opleve byen, dens områder og sammenhænge på. Og netop den sidste del skal vi jo forhåbentlig bruge og nyde i de næste 80 år.

Det fejrer vi den 16. december kl. 12 på Havnepladsen med et stort sammenskudsgilde – og det bliver uanset om letbanen kører med eller uden mennesker.

Og ja, åbningen i slutningen af september blev en fuser, og ja, det er tragikomisk, og det er problematisk, fordyrende osv. Ingen tvivl om det. Det ønsker hverken jeg eller andre i initiativgruppen at fornægte eller bagatellisere. Men ”Du kan klage eller bage”-initiativet handler altså udelukkende om fejringen af, at vi nu har fået en udvidelse af byens infrastruktur, og bruges som anledning til at vise os selv og omverdenen, at aarhusianere altså ikke gemmer sig eller lader sig slå ud, bare fordi DR og de andre kommer forbi, når en sporvogn bliver forsinket, og kransekagen må i fryseren.

Vi har lavet en gruppe på Facebook, og der er lavet et Facebook-event, hvor flere end 1.300 mennesker har vist interesse. Institutioner og virksomheder i byen er allerede begyndt at komme med deres forslag til hjælp og bidrag – og det er skønt.

Og således kan vi allerede nu byde på gratis gløgg, der bliver leveret borde og stole, der er gratis pølser, der er en formel arrangør, der lejer Havnepladsen og sørger for det ”alvorlige” arbejde med myndigheder osv. Alt i alt går det i den rigtige retning mod målet, som er at skabe en positiv, folkelig og humoristisk demonstration af, hvad Aarhus også kan. Vi venter ikke på, at systemet, kommunen eller Trafikministeriet kommer med en kransekage til os.

Vi tager byen tilbage og laver vores egen fest og gør det til en pointe, at det er en anledning til fejring af byens fornyede sammenkobling og forbindelser. Derfor er det lige meget, om der denne lørdag er mennesker om bord eller ej – det er de næste 80 år, vi tager hul på.

Og hvem ved? Måske ender det som en ny tradition i byen. Det kan være, at ”byen” vælger at samles til gigantisk sammenskudsgilde i forbindelse med julegaveindkøbene på Havnepladsen hvert år den sidste lørdag før jul. Det kan også være, at der bliver tradition for, at man ved juletid tager kage med, når man kører med letbanen, og deler ud til de andre i vognen. Det er helt op til os. Så lad os både tage historien og byen tilbage og have det skidesjovt imens. Jeg glæder mig til den 16. december kl. 12. Tag kage, familie og alle dine venner med.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.