Et tilsyn med borgeren i centrum
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Medlem af ældrerådet i Aarhus Carl Aksel Kragh Sørensen (CAKS) ønsker i et indlæg (13/9), at tilsynet med plejehjem og hjemmeplejen i Aarhus bliver øget.
Jeg er ligesom CAKS glad for de kommunale tilsyn med plejehjemmene, og jeg vil gerne have det udvidet til også at gælde hjemmeplejen.
For mig er det dog vigtigt, at disse tilsyn, eller udviklingsbesøg om man vil, ikke bliver kontrolbesøg, der medfører mere dokumentation. Tilsynene skal tage sit afsæt i, hvordan borgerne oplever den hjælp, de får fra kommunen. Herunder også hvad der skal til for, at de ældre kan blive længst muligt i det hjem og det nærområde, hvor de har boet i mange år.
For mig er det dog ikke nok, at vi spørger de ældre om hjælpen, plejen, maden, boligen, trivslen, og om borgeren oplever at være ensom. Servicen skal også løftes.
Der er snart valg til byrådet, og både serviceløft og et kvalitetstilsyn i hjemmeplejen vil jeg arbejde for, hvis jeg bliver genvalgt.