Note om værdighed

Findes der noget så sexet, som når et menneske tager sig selv alvorligt og står ved sig selv?

Artiklens øverste billede
»Uanset hvor mange råd du følger, vil det ikke være godt nok. Råd kan man kun gi’ til sig selv. Så de svar, du får, er svar til den adspurgte selv. Du får intet ud af det ud over mere forvirring og skyldfølelse. Find svaret i dig selv. Du kan være alt i kraft af dig selv! Se det er værdighed.«

»Jeg kan slet ikke huske, hvad der er sådan rigtig vigtigt for mig mere,« udtalte en klient i morges under vores Skype-session.

Når alt er lige godt, er alt faktisk lige meget.

Det bliver grynet, mudret og tåget – og intensiteten og dybden i dit liv forsvinder.

Når du oplever, at ting er lige vigtige, er det svært at prioritere.

Det bliver svært at prioritere, fordi du ikke har kontakt til dine værdier.

Du mister din værdighed.

Elsker gamle danske ord.

Er for tiden faktisk helt forelsket i ordet værdighed.

Værdighed!

Når alt vakler, og det er svært at finde fodfæste i livet, er det svært at bevare værdigheden.

Din værdighed er tæt linket op til dit selvværd.

Du ved, hvilken værdi du har, du ved, hvad du er værd.

Du bærer dig selv og dine beslutninger med værdighed.

Præcis ordet værdighed taler jeg meget med mine klienter om. Især kvinderne.

Mange mænd, oplever jeg nemlig, har en form for stolthed, som tangerer værdighed.

Og hvorfor bliver det så så svært for os kvinder at bevare vores værdighed?

Det er jo ikke fordi, vi i dag lever i et samfund, hvor der er andre, der undertrykker os og tager vores selvrespekt – eller?

Kvinden i dag følte, at der var andre, der tog hendes værdighed. Problemet er bare, at det ikke kan lade sig gøre.

Du giver den væk!

Ingen kan få dig til at føle dig uværdig, hvis du ikke selv synes, du er det.

Kvinder er deres egne værste fjender, og skyldfølelse er det primære våben til selvtortur.

Hvor værdigt synes du selv lige, det er at gå rundt og være lammet af skyldfølelse?

Og hvad er det så, vi føler os så skyldige over?

Svaret her er forholdsvist simpelt – vi føler os skyldige over, at vi ikke er perfekte.

Vi er ikke –

tynde nok

gode nok mødre

sjove nok

sexede nok

sociale nok

osv., osv.

Listen over, hvor du som kvinde ikke slår til, er garanteret rigtig lang.

Hvad nu, hvis jeg fortæller dig en hemmelighed.

Hemmeligheden er, at det slet ikke er det, det handler om.

Det handler om noget helt andet.

Det handler om din værdighed.

Det handler om, hvordan du:

bærer de ekstra kilo,

accepterer, at du ikke klarer alt til UG som mor,

respekterer, at du efter en lang dag ikke er sjov og kæk.

Du kan ikke det hele!

Men du kan alt det, der er vigtigt for dig.

Du kan ikke være elsket af alle.

Så stop det håbløse projekt og få fat i, hvor dine værdier ligger, så du kan svare på din egen usikkerhed, når den dukker op.

Usikkerhed viser sig i spørgsmål ud til verden.

Hvad skal jeg gøre?

Hvad tror du?

Hvordan ?

Hvornår?

Hvor meget?

Hvor lidt?

Stop! Uanset hvor mange råd du følger, vil det ikke være godt nok. Råd kan man kun give til sig selv. Så de svar, du får, er svar til den adspurgte selv. Du får intet ud af det ud over mere forvirring og skyldfølelse.

Find svaret i dig selv.

Du kan være alt i kraft af dig selv!

Se, det er værdighed.

Og findes der noget så sexet, som når et menneske tager sig selv alvorligt og står ved sig selv?

Jeg elsker det.

Det er så meningsfyldt, inspirerende og livsbekræftende.

Det er dit liv. Form det, som du vil have det.

Lev dit eget liv – ikke din mors, din søsters, din nabos eller din mands. Dit liv.

Sæt nogle standarder. Find ud af, hvad der er vigtigt for dig. Spørg dig selv. Find dine egne svar. Kom i kontakt med dig selv, og stå ved det.

Se, det er værdighed.

I de perioder af mit liv, hvor jeg er mest i kontakt med mine værdier, kan tage det sure med det søde, lave mine egne konklusioner og ikke flimrer alt for meget rundt og spørger folk til råds, da oplever jeg ro.

Modsat. Når alt sejler, og jeg glemmer at mærke efter, hvad der er vigtigt for mig, så bliver det hele hurtigt mudret, og jeg pleaser mig igennem hverdagen.

Når jeg husker, hvad der er vigtigt for mig, bliver jeg gladere. Jeg fylder mit eget bæger op.

Er jeg gladere, bliver mine børn, mine venner – ja næsten alle omkring mig – den my gladere. Og modsat, når jeg ikke er i godt humør.

Den fantastiske sidegevinst, jeg får ud af at huske at leve efter mine værdier, er, at jeg oplever en større selvrespekt. I denne stemming oplever jeg så igen, at mennesker omkring mig respekterer mig mere.

Alt dette giver en dyb følelse af værdighed.

Jeg bærer mig selv anderledes.

Klienten fra Skype-sessionen fik nogenlunde samme lektie som i ovenstående. Hun blev ked af det. Ked af det, fordi hun havde brugt så lang tid på at forlade sig selv. Så mange år faktisk.

Hun så kontrasten i sit liv. Så, hvor hun kunne og skulle ændre kurs for at få fat i sig selv igen.

Værdierne var der jo, de var bare forsvundet hen ad vejen. Forsvundet i skyldfølelse og for meget to-do.

Tågen var pludselig lettet.

Det slog mig efter denne session, at det først er i det moment, du tør overgive dig til, at du er forkert på den, at du kan få fat igen.

Se, det er værdighed!

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.