En hilsen til dig, der har grædt mindst én gang – i smug – i dag

Elsk dig selv nok til ikke at lade dig begrænse af de normer, regler og rammer, som vi alle kommer til at glide ind i, når vi er på autopilot.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Camilla Stephan

Fordi det lige præcis er sådan, det er. Vi græder lidt i smug, genner vores følelser væk, skynder os at tage maskerne på. Grænseoverskridende at tale om – ja. Genkendeligt for de fleste af os kvinder, der vil det hele – you bet.

Det er lige blevet et nyt år. En ny side. Nye drømme står i kø for at blive realiseret, nytårsforsætterne er linet op, og vi slår knuder på os selv for at sparke året helt rigtigt i gang.

Rent psykologisk er der er mange gode grunde til, at vi godt kan lide at gå ind i et nyt år. Det giver en følelse af katarsis; vi rydder op, smider det gamle ud og putter nyt ind. Ransager sjælen og kroppen og lægger planer for at blive den bedste udgave af os selv. Vi vil så gerne leve op til en masse, og hurra for vores drive og virkelyst hen imod noget større, stærkere og sundere.

I min praksis og i mit eget liv erfarer jeg blot, at vi kommer til at hjørne os selv, når vi styrer så hardcore mod det perfekte. Jeg er privatpraktiserende psykolog på 12. år – og af erfaring ved jeg, at telefonerne begynder at kime mere og mere intenst, jo længere vi kommer hen i januar, hvor euforien over nytårsforsætterne lige så stille er ved at dampe af, og vi ikke kan holde gejsten oppe på alle de gode intentioner længere. Vi vil så gerne, men det bliver på mystisk vis så svært.

Det er et voldsomt pres, du lægger på dig selv, når du træder ud i en måned, hvor det fra nu af skal være perfekt. Jeg tror ikke på det perfekte. Jeg tror ikke på altid. Jeg tror ikke på aldrig. Jeg tror på ærlighed og kærlighed.

Livet er alt andet end perfekt. Det er fyldt med følelser, der er svære at håndtere. Du kan blive syg, røvrendt eller forladt. Ingen kommer igennem uden en tur rundt i den manege, og når du gør, for det gør du, så reagerer dit sind. Du bliver berørt, følsom, ustabil, ked af det, bange eller føler dig ensom.

Rigtig mange, og måske er du også en af dem, løber skrigende væk, når de mærker deres følelser. Bare husk: Det er ikke dine følelser, der fucker dig op. Det er alt det, du gør for ikke at være i dem.

Så hvis du ikke er sådan rigtig happy, sådan rigtig på toppen, så vær taknemmelig, for det tvinger dig til at kigge på dit liv. Der er altid en årsag til psykologisk smerte, og når du lever dit liv, vil du opleve smerte. Er du også en af dem, der skjuler en tåre i øjenkrogen, så husk på, at det her også er livet. Det her er også ok. Dine tårer har et budskab. Din angst fortæller dig noget, din vrede har en fortælling med sig.

Det er her, jeg synes, at det hele bliver sådan rigtig interessant. For det er jo først, når vi mærker, hvordan vi har det, at vi kan handle i overensstemmelse med de behov og ønsker, der måtte følge med. Hvis du også er en af dem, der har grædt lidt i smug i dag, for det er vi mange kvinder, der gør, vil jeg gerne afsløre, så vær glad og stolt over at du mærker dig selv.

Lav matematik på det. Hvorfor græder du? Hvad mangler du? Hvad ville du ønske, var anderledes? Lige præcis her bliver det vedkommende. Fordi det her bliver den helt ægte vare. Her bliver det alt andet end det, vi læser om i damebladene som værende det helt rigtige og gode liv. Her bliver det virkelighed. Dit, ja, dit liv.

Lige her får jeg en voldsom trang til at ruske i dig, for lige her skal du være så taknemmelig for den gave du står med. Du står nemlig lige pludselig med din helt egen facitliste for, hvor og for hvad du skal tage ansvar.

Gentager det lige: Du skal tage ansvar. Tage ansvar for din situation. Ryd op.

En god ven af mig, Thomas Fryd, sagde det meget skarpt forleden: »Mette, det handler jo helt basalt om, at folk forstår at rydde op i deres eget rod; ta’ en tur op i helikopteren, og lær at slappe af.« Lige præcis.

Simpelt, men måske langt fra let. Og så alligevel. Rejs dig op. Børst skidtet af knæene. Tag ansvar for, hvad der fremadrettet skal ske. Konstater, hvor din smerte er. Mærk følelserne, og flyt dig.

Lige her begynder de virkelig potente forandringsprocesser. De kan desværre ikke sættes i gang af en dato, men de kan I den grad sættes i gang af vores følelser. Så til dig, der græder lidt i smug: Vær stolt. Du mærker dig selv.

Min pointe er, at du, hvis du vil flytte dig, er nødt til at mærke dig selv helt råt for usødet og tage de følelser, du mærker, alvorligt. Følelser går over, når vi tør være i dem og tage os af dem, og så har de et budskab med sig.

Elsk dig selv nok til ikke at lade dig begrænse af de normer, regler og rammer, som vi alle kommer til at glide ind i, når vi er på automatpilot. Gå efter det, du savner og mangler. Se, mærk, føl.

Skab dig ud fra lige præcis det liv, du synes, du fortjener. Formår du dette, vil ethvert nytårsfortsæt blegne, fordi det, du gør her, er så voldsomt autentisk, fordi du i kærlighed til dig selv går efter præcis det, du har brug for.

Jeg elsker selv årsskiftet. Der, hvor mange gør sig klar til store fester og masser af ballade, skruer jeg ned. Lukker lige så stille af for det gamle år og ser frem til det nye. Tuner ind og finjusterer.

Og ja, jeg er også en af dem, der græder i smug, og jeg elsker det. Elsker mine tårer, for udover at de er balsam for sjælen, er de mine fantastiske vejvisere. Det kræver mod at lytte til dem, og det er langt fra altid, at jeg går med, men jeg er meget opmærksom på, hvad de fortæller mig.

I kærlighed til dig selv, så vid, at når du græder, så græder du af en årsag. Tager du dig ikke af årsagen, kommer udfordringerne og tårerne blot tilbage igen og igen, indtil du lytter. Jeg ’nsker dig derfor et fantastisk følsomt 2015.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.