Letbane med basale mangler

Den kommende letbane løser ikke byens infrastrukturproblemer.

Artiklens øverste billede
Letbanen i Aarhus mangler parkeringspladser ved stationerne. Arkivfoto

Nu kommer letbanen til Aarhus. Ingen tvivl om, at S-tog, metroer, sporvogne og letbaner hurtigt og effektivt kan transportere mange mennesker rundt i større bysamfund. Det vil letbanen sikkert også kunne i Aarhus.

Den kommende letbane indgår i mange byrådspolitikeres standardsvar, når de anklages for ikke at gøre nok for at løse de stadigt voksende infrastrukturproblemer i Aarhus. Nu kommer letbanen og løser vore infrastrukturproblemer. Og vi får færre biler i midtbyen.

Men forventningerne bør neddæmpes. Det bliver en letbane med en basal mangel: store, afgiftsfrie P-pladser ved stationerne/stoppestederne. Park & Ride-begrebet har ikke slået rod i Aarhus.

Jeg bor i et område, hvor busbetjeningen gennem de senere år er blevet stærkt forringet. Efter kl. 18 er der kun bus en gang i timen. Letbanen med 10/15 minutters drift kunne for mange i vores område blive en god mulighed, hvis vi kunne parkere ved stoppestedet, idet mange af os ikke kan gå så langt. Sådan vil det være for mange mennesker, idet mange boligområder ikke ligger i umiddelbar nærhed af letbanen.

For langt til stationen

Selv i udbygget form vil letbanen have et stærkt begrænset rutenet og vil for langt de fleste borgere ikke være i gåafstand. Stor tilstrømning af passagerer til letbanen vil kræve mulighed for let og gratis bilparkering. Ganske som vi kender det fra mange S-togsstationer i København og mange steder i udlandet, hvor Park & Ride-begrebet virker til fremme af den kollektive trafik.

Vore politikere fremfører hele tiden, at vi i højere grad skal benytte kollektive transportmidler. De glemmer helt, at bilen som bekvemt transportmiddel er kommet for at blive. Ikke mindst den unge familie, der hver morgen skal aflevere børn i daginstitutioner og skoler og hver aften skal haste hjem fra arbejde for at hente børnene, før institutionerne lukker alt for tidligt, har brug for en bil eller to. For mange af dem er de kollektive transportmidler ikke en mulighed, hvis hverdagen skal hænge sammen. Letbanen kan godt blive en succes, men den løser ikke vore infrastrukturproblemer.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.