Letbane med basale mangler
Den kommende letbane løser ikke byens infrastrukturproblemer.
Nu kommer letbanen til Aarhus. Ingen tvivl om, at S-tog, metroer, sporvogne og letbaner hurtigt og effektivt kan transportere mange mennesker rundt i større bysamfund. Det vil letbanen sikkert også kunne i Aarhus.
Den kommende letbane indgår i mange byrådspolitikeres standardsvar, når de anklages for ikke at gøre nok for at løse de stadigt voksende infrastrukturproblemer i Aarhus. Nu kommer letbanen og løser vore infrastrukturproblemer. Og vi får færre biler i midtbyen.
Men forventningerne bør neddæmpes. Det bliver en letbane med en basal mangel: store, afgiftsfrie P-pladser ved stationerne/stoppestederne. Park & Ride-begrebet har ikke slået rod i Aarhus.
Jeg bor i et område, hvor busbetjeningen gennem de senere år er blevet stærkt forringet. Efter kl. 18 er der kun bus en gang i timen. Letbanen med 10/15 minutters drift kunne for mange i vores område blive en god mulighed, hvis vi kunne parkere ved stoppestedet, idet mange af os ikke kan gå så langt. Sådan vil det være for mange mennesker, idet mange boligområder ikke ligger i umiddelbar nærhed af letbanen.
For langt til stationen
Selv i udbygget form vil letbanen have et stærkt begrænset rutenet og vil for langt de fleste borgere ikke være i gåafstand. Stor tilstrømning af passagerer til letbanen vil kræve mulighed for let og gratis bilparkering. Ganske som vi kender det fra mange S-togsstationer i København og mange steder i udlandet, hvor Park & Ride-begrebet virker til fremme af den kollektive trafik.
Vore politikere fremfører hele tiden, at vi i højere grad skal benytte kollektive transportmidler. De glemmer helt, at bilen som bekvemt transportmiddel er kommet for at blive. Ikke mindst den unge familie, der hver morgen skal aflevere børn i daginstitutioner og skoler og hver aften skal haste hjem fra arbejde for at hente børnene, før institutionerne lukker alt for tidligt, har brug for en bil eller to. For mange af dem er de kollektive transportmidler ikke en mulighed, hvis hverdagen skal hænge sammen. Letbanen kan godt blive en succes, men den løser ikke vore infrastrukturproblemer.