Moderne problemer kræver moderne løsninger

Man kan ikke bare bygge sig ud af trængselsproblemer i byerne.

Artiklens øverste billede
Trængsel forekommer, når alle skal transportere sig på samme tid. Så trafikken må spredes. Arkivfoto: Jan Dagø

Aarhus er i rivende udvikling, men på vejene står det stille. Sådan fremgik det i JP Aarhus 3/8, hvor erhvervslivet udtrykte utilfredshed med bilkøer på f.eks. Kystvejen. Skal erhvervsklimaet styrkes, kræver det en forbedring af infrastrukturen, lød det endvidere.

Men trafikproblemerne i Aarhus løses ikke alene ved investering i traditionel infrastruktur som veje og letbaner. Moderne problemer kræver moderne løsninger.

Store, traditionelle infrastrukturprojekter er dyre og tager lang tid. Vi kan simpelthen ikke udvide os ud af trængslerne, når bilerne holder i kø på indfaldsvejene. Derfor bør teknologi og nye måder at arbejde på indgå som en central del af løsningen, hvis Aarhus og andre byer vil trængslen til livs.

Beregninger fra Cowi foranlediget af Microsoft i forbindelse med Trængselskommissionens arbejde i 2013/14 viser, at der er milliardgevinster at hente ved noget så enkelt som fleksible arbejdstider og hjemmearbejdspladser. På trods af geografiske forskelle vil rapportens konklusioner i vid udstrækning gøre sig gældende også i Aarhus.

Billige løsninger

I København vil det cirka koste 400 mio. kr. at investere i og drifte topmoderne pc’er, tablets, smartphones og relevant produktivitetssoftware til de offentligt ansatte, hvilket er forudsætningen for at indføre fleksibelt arbejde. Det vil sige, at alle ikke skal bruge vejene samtidig, og alene her vil kunne opnås en reduktion i trængslen på op til 47.220 køretøjer på vejen hver dag. Det svarer til 11 pct. af myldretidstrafikken eller omtrent samme trafiknedgang som i efterårsferien, hvor trafikken glider.

Virksomheder og offentlige arbejdspladser kan også bidrage til løsningen.

De 400 mio. kr. svarer i parentes bemærket blot til udvidelsen af en motorvej fra to til tre spor over en fire kilometers strækning.

Ved at investere i teknologi og arbejde fleksibelt kan der altså realiseres en ganske betydelig samfundsmæssig gevinst med en begrænset investering – og for virksomheder og organisationer er der tilmed den åbenlyse fordel, at fleksible arbejdsformer beviseligt øger medarbejdertilfredsheden.

Det er selvfølgelig fortsat nødvendigt at optimere traditionel, fysisk infrastruktur. Men virksomheder og offentlige arbejdspladser kan også bidrage til løsningen her og nu ved at tænke i moderne infrastruktur og mere fleksible arbejdsformer for medarbejderne.

Trafikproblemer må ikke spænde ben for befolkningsvækst, tilflytning og et blomstrende erhvervsliv i Aarhus. Derimod bør der tænkes i alternativer, der kan bidrage til færre køretøjer på vejene.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.