Er det virkelig lovligt?
Må man gerne sende en så stor del af regningen videre til naboen?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Er det virkeligt lovligt, at en kommune beslutter at sætte for eksempel vindmøller op et sted, hvor de mange ejendomme, som skal eksproprieres slet ikke er i deres egen kommune?
Samt at opsætningen helt generelt nok vil have de mest alvorlige økonomiske konsekvenser for nabokommunen, for eksempel i tab af naturværdi og indtjening via disse værdier?
Altså, at en kommune på den måde smider en voldsom mængde økonomiske udgifter over på nabokommunen i stedet for så vidt muligt at holde dem indenfor egne grænser?
Jeg cykler tit på Vosnæsvej dér, hvor man planlægger kæmpevindmøllerne.
Det er alleryderst i nederste hjørne af Aarhus Kommune. Rykket længst muligt væk (om end ikke spor langt fra Løgten, Skødstrup og Studstrup) fra Aarhus Kommunes ejendomme men ganske tæt på for eksempel Havhusene i Syddjurs. Hvilket betyder, at man nu kun kan se de planlagte møller fra ret få huse i Løgten/Skødstrup, er min vurdering. I hvert fald valgte man et flytte møllerne endnu tættere på Syddjurs end først planlagt, det vil sige reelt klinet op ad nabokommunen, hvilket betyder, at jeg selv næppe vil kunne se dem fra mit eget hjem længere. Så vidt muligt “ude af øje og ude af sind” for kommunens egne borgere. Og egne vælgere.
Derimod vil de på grund af deres højde og placering vel kunne ses nærmest overalt fra Syddjurs Kommune, da kommunen reelt ”kigger over” på Aarhus Kommune, blandt andet fra Rønde og fra Mols og nok også Kalø Vig, i hvert fald fra Slotsruinen hvor mange turister kommer. Alene placeringen skaber denne problematik.
Aarhus tager reelt valg som har enorme konsekvenser for en nabokommune. Og forsøger at få det ud af syne for borgerne og vælgerne bosat i egen kommune.
Til det sidste er blot at nævne, at støjgenerne vil skade helbredet på en meget omfattende mængde borgere i begge kommuner. Men det har mange borgerne i Aarhus Kommune nok slet ikke fået nogen viden om endnu. Der er nye fremkomne beregninger, foretaget af uvildige forskere på Uppsala Universitet i Sverige, som afdækker, at omfanget af støjgener på antallet borgere vil være enormt, på grund af den lavfrekvente støj, kæmpemøllerne vil udlede, og her er placeringen helt afgørende. Ifølge denne rapport vil helbredspåvirkning via infralyd ske på op til 30 procent af de berørte borgere (så langt væk som Studstrup, Skødstrup, Skæring, Hornslet, Mørke, Ugelbølle, Følle, Rønde, Mørke). Man må formode, at når helbredsskaderne bliver offentligt kendte (i fald kæmpevindmøllerne bygges), vil det medføre store tab i ejendomsværdi i både Aarhus og Syddjurs Kommune. Udover at folk kan blive tvunget til at flytte på grund af helbredsgener hos dem selv eller for eksempel deres børn.
En motorsav i det område kan høres flere kilometer væk, som var man ganske nær på. Jeg bemærkede det forleden, da jeg tog mig et hvil ved Gammel Løgten Strand, som flugter med Havhusene i Syddjurs, dem som skal eksproprieres. Jeg hørte en motorsav meget tydeligt, at jeg antog lyden kom fra Havhusene 150 meter derfra. Men da jeg cyklede op ad bakken mod Eskerod, opdagede jeg, at motorlyden kom fra noget skovarbejde højt oppe i bakkerne, mindst 2 kilometer fra stranden, og lyden var ligeså kraftig oppe på bakken, hvor jeg var måske 500 meter fra motorsaven, som nede ved stranden. Lyden kastes jo bare rundt på grund af bakker, vand og vig. Kæmpevindmøller i området vil være et rent mareridt også for folks helbred af samme årsag.
De ansvarlige i byrådet mener måske ikke, at konsekvenserne af lavfrekvent støj er “nye oplysninger”?
Eller måske er de bare ligeglade med disse fakta? Og dermed borgernes helbred både i egen og i nabokommunen?
Men mit spørgsmål lyder egentlig: Er det virkelig lovligt på den måde, så vidt man kan, at tørre byrderne af på naboen, for selv at undgå så mange tab som muligt?
Og kan Syddjurs Kommune mon lægge sag an mod Aarhus Kommune af blandt andet sådanne grunde?