Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Der skal være gratis parkering for folk, som har gyldigt behov for at besøge hospitalet

Hvad har et privat firma at gøre med mit behov for at konsultere et offentligt hospital?

Leif Elkjær”Patient” og ingeniør, Højbjerg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har fået en parkeringsafgift.

Ved indkørslen til parkeringsplads ved universitetshospitalet i Skejby blev det meddelt: »Vi har aflæst din nummerplade.«

Efter besøg på hospitalet kørte jeg mod udkørslen, og bommene lukkede op. Efter desværre mange besøg på hospitalet har jeg oplevet talrige problemer med betalingsanlægget, så jeg tænkte »Fint, nu fungerer det endelig«. Men nej.

Men: Hvad har et privat firma at gøre med mit behov for at konsultere et offentligt hospital?

Hvordan kan man projektere et hospital uden (tilstrækkelige) parkeringspladser som argumenteret i BT af Hanne Roed, næstformand i Regionsrådet i Midtjylland.

Vi har her at gøre med betaling af en ekstra skat, som tillige finansierer et privat selskab –altså yderligere omkostning - fordi man tillader sig at have behov for hjælp fra det offentlige sygehusvæsen.

Man kan for at undgå misbrug som privat parkering – og som ganske rigtigt anført af Heidi Printzen i et tidligere indlæg – indføre en nummerpladeregistrering af patienter og besøgende til hospitalet.

Jeg mener dog, at betaling for parkering ved et offentligt sygehus overhovedet ikke hører hjemme her.

Jeg har desværre selv været nødt til at besøge hospitalet – mange gange og i flere omgange – og bliver desværre også nødt til at fortsætte med dette. Hvor mange penge jeg har brugt på at finansiere dette, har jeg ikke overblik over – men det er mange.

Vi bør hurtigst muligt få annulleret kontrakten med parkeringsfirmaet(-erne?) og få parkeringspladserne tilbage til regionen ( eller kommunen?) således, at det bliver gratis parkering for folk, der har gyldigt behov for at frekventere hospitalet.