Hvor blev sneen skubbet hen? Svaret er direkte over på cykelstien
Hvis bilen gang på gang bliver prioriteret på direkte bekostning af cyklen, så viser politikernes snak om en "cykelby" sig som intet andet end marketing.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I de første dage efter snestormen var der ramaskrig over, at man ikke kunne køre rundt i bil i Aarhus. Det var også træls, men sidenhen er vejene blevet ryddet, og nu lyder det som om, alt er godt igen.
Men hvor blev sneen skubbet hen? Svaret er direkte over på cykelstien. En uge efter snestormen var det stadig ikke muligt at cykle i store dele af byen grundet de massive snedriver, der blev rykket derpå. At redde bilismen kom vitterlig på bekostning af cyklisterne. Det er tydeligt, hvor kommunen har sine prioriteter.
Et par dage efter at sneen kom, blev jeg endda stoppet af politiet, da jeg prøvede at bevæge mig ud på cykel. Betjenten mente simpelthen, at det var for farligt at cykle på de her veje, og jeg vil næsten give ham ret.
At hoppe af cyklen er bare ikke en mulighed, mange unge har. Hvis du ikke har en bil og måske ikke har råd til at blive fragtet overalt i bus, så er cyklen det bedste og eneste valg.
Cyklen er vejen frem for en bedre fremtid. Det er både sundere og bedre for klimaet. Dette ved vores politikere godt, de lever af at kunne brande Aarhus som en “cykelby”.
Men hvis bilen gang på gang bliver prioriteret på direkte bekostning af cyklen, så viser det sig som intet andet end marketing. Måske skulle politikerne sætte sig ned og overveje, om de faktisk gerne vil cyklen i vores by.