Opfordring til de østjyske politikere: Prioritér vores børn og unge og gør dem til verdens bedste læsere
Østjyderne har sat deres kryds, og rundt om i landsdelen har nye byråd konstitueret sig. En ny politisk periode er i gang, og de valgte politikere skal i gang med arbejdet for at skabe gode samfund i den kommune, de er valgt i. Men det kan betyde noget forskelligt, alt afhængig af hvilken kommune man bor i – mere specifikt hvilken kommune man går i skole i. Næsten halvdelen af landets kommuner har i 2021 skåret i bevillingerne til skolebørn, men nu er vi snart på vej ind i et nyt år, og derfor vil jeg komme med en opfordring til Østjyllands ny- og genvalgte kommunalpolitikere.
Prioritér børn og unge i grundskolen. Jeres kolleger på Christiansborg har med den nyligt indgåede aftale på skoleområdet gjort det obligatorisk kun at teste i læsning og matematik og dermed sat en tyk streg under, at læsning er en af de mest centrale færdigheder i danske elevers skolegang.
Der er også tidligere blevet peget på, at danske børn skal blive bedre til at læse, og vi vil, som Lars Løkke har sagt, gerne have verdens bedste folkeskole. Men det kan desværre ikke ses hos en stor del af de østjyske kommuner. Blandt dem, der satte færre penge af til skolerne i 2021, er Aarhus, Samsø, Skanderborg, Norddjurs og Syddjurs Kommuner. Det viser en opgørelse, Altinget Kommunal har lavet.
Men det er ikke kun i tallene, at det kan ses og mærkes. Det kan jeg også, når jeg taler med skolebibliotekarer, lærere og læsevejledere. De ønsker alle at støtte, motivere og hjælpe deres elever til at blive gode til og glade for at læse. Hvis det skal lykkes, og vi gerne vil nå målet om at gøre danske skoleelever til gode læsere, kræver det, at de kan øve sig. For at kunne øve sig må eleverne for det første have adgang til litteratur, så de har noget at øve sig på. Det koster penge.
For det andet må eleverne undervises af dygtige lærere, som kan motivere og lære dem, hvordan man læser, og hvordan man forstår det, der står i bogen. Det koster penge.
For det tredje må eleverne – naturligt nok – have tiden til at øve sig. Den tid kan og må til en vis grad foregå derhjemme efter skoletid. Men der må også være tid til at øve sig i at læse i skolen. Og det koster penge.
Hvis vi som samfund derimod sørger for, at der er dygtige undervisere, adgang til litteratur og ikke mindst tid til at læse, når eleverne er i skole, opnår eleverne et godt og lige udgangspunkt for at blive gode læsere. Og det koster selvsagt penge.
Så nu er det op til jer, kære kommunalpolitikere. Vi ser frem til, at I også anerkender vigtigheden af læsning og nødvendigheden af at investere i det.