Frihed til at vælge gymnasium?

Beslutningen om at begrænse kapaciteten på bl.a. Aarhus Katedralskole og Marselisborg Gymnasium skal nu evalueres.

Artiklens øverste billede
Tegning: Rasmus Sand Høyer

Sidste år ved denne tid var jeg med til at beslutte Region Midtjyllands indstilling om at begrænse kapaciteten på en række østjyske gymnasier – blandt andet Aarhus Katedralskole og Marselisborg Gymnasium i Aarhus. Det var en ophedet debat, hvor nogle mente, vi skulle begrænse kapaciteten endnu mere, mens andre mente, vi slet ikke skulle begrænse kapaciteten.

Vi besluttede dengang, at vi skulle evaluere beslutningen efter et år, og det ene år er som sagt nu ved at være gået. Dermed skal jeg, sammen med resten af regionsrådet, snart til at tage stilling til, hvor mange elever de enkelte gymnasier skal tillades at optage. Det bliver givetvis også i år en debat med mange forskellige holdninger.

Vi skal sikre, at vi har bæredygtige gymnasier så mange steder som muligt.

Sidste år havde undervisningsministeren stillet et “krav” til Region Midtjylland om at reducere kapaciteten som betingelse for at godkende fusionen mellem Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech. Den fusion er nu gennemført, og den er dermed ikke længere et hensyn, der spiller ind på beslutningen om kapacitetslofter.

For at sikre et godt grundlag for vores beslutning har jeg stillet regionens administration en række spørgsmål om konsekvenserne af sidste års kapacitetslofter. Dem glæder jeg mig til at få svar på, så vi kan se, hvad vores beslutning konkret medførte. Derudover håber jeg, at vi også kan få en god offentlig debat om emnet.

Personligt vil jeg som udgangspunkt gerne undgå at begrænse den enkelte elevs frihed til at vælge gymnasium, men jeg er også opmærksom på, at der kan være gode grunde til at gøre det i nogle tilfælde. Jeg mener, vi skal sikre, at vi har bæredygtige gymnasier så mange steder som muligt, og kapacitetslofter kan måske være med til at sikre dette. Jeg glæder mig derfor til debatten og håber, at vi sammen kan sikre en god fremtid for gymnasierne i regionen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.