Plads til alle i 2018

Byens nye politiske leder for Teknik og Miljø, rådmand Bünyamin Simsek fra Venstre, er lige trådt til. Og tillykke med det! Jeg gruer dog for, hvorvidt jeg kan ønske trafikken og byen tillykke på samme grundlag.

En ting er i hvert fald sikker, og det er behovet for en flydende og fremkommelig trafik. Hvordan den så opnås og med hvilke prioriteringer, er jeg ikke i tvivl om uenigheden vedrørende.

For nok kan jeg være enig med Simsek om målet, men jeg er dog uenig i midlerne – og skeptisk over for deres påvirkning på pladsen til at ånde i kommunen.

Jeg er ikke direkte modstander af biler, men jeg er fan af busser, tog og cykler – og mener ikke, at de er mindre kompetente transportmidler, de bliver bare ikke prioriteret nok. I stedet for at bygge, eller udbygge, flere veje, parkeringspladser og lignende, så gør det billigere, mere oplagt og nemmere at tage bussen, toget eller cyklen.

I myldretiden om morgenen og om aftenen snegler trafikken sig af sted ad de store indfaldsveje – og da er den umiddelbare konklusion, naturligvis, at der skal bygges flere og bredere veje. Det, mener jeg, er bare ikke løsningen. For om 10 år skal trafikken nok igen snegle sig lige så langsomt af sted som nu.

I stedet skal busserne prioriteres, så det vil give mening, både økonomisk og i forhold til transporttid – så det ikke som nu er nemmere at tage bilen. Letbanen skal også udbygges til at være en infrastrukturel rygrad. Den skal køre i de store transportkorridorer og aflaste biltrafikken – og det skal selvfølgelig også kunne betale sig økonomisk. Også cyklen og de gående skal have plads. Det skal være nemt at tage cyklen ude fra oplandsbyerne, og så skal det være lige så nemt at fortsætte inde i byen, på cykel eller til fods, uden at frygte bilerne.

For det handler om at skabe en by med plads til leben, hvor trafikken ikke snegler sig af sted, og hvor der er plads til at ånde uden frygt for den tungere trafik. En by, hvor man kan tage bilen, men vælger bussen, fordi det er nemmere, billigere og hurtigere.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.