Arrogant borgmester løber fra ansvaret
Jacob Bundsgaard skyder skylden for letbanerodet på Trafikstyrelsen. Men han burde kigge indad.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
På godt dansk hedder det ansvarsforflygtigelse, det borgmester Jacob Bundsgaard (S) forsøger at anvende i sin manglende letbane-indsigt.
Lørdag den 16. december var borgmesteren ude med en kras kritik af Trafikstyrelsen ved en uofficiel fejring af letbanen i Aarhus og sagde ordret:
»Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen.«
Styrelsens svar til denne borgmestersvada var, ud over at man afviser arrogance, at de, der var beskæftiget ved letbanen, har gjort et virkelig dårligt arbejde.
Jeg er ikke i tvivl om, at styrelsen har ret, og at borgmesteren helt i tråd med hele det politiske og administrative letbanekor endnu en gang forsøger at fralægge sig et ansvar for en letbaneskandale.
Jeg er ikke i tvivl om, at styrelsen har ret, og at borgmesteren helt i tråd med hele det politiske og administrative letbanekor, endnu en gang forsøger at fralægge sig et ansvar for en letbaneskandale.
Lige siden Bundsgaards partifælle tidligere borgmester Nicolai Wammen (S) i uskønt samarbejde med den daværende rådmand for det, der nu hedder Teknik og Miljø, den radikale Peter Thyssen, indledte deres felttog for en letbane i Aarhus, har man vadet fra den ene skandale over til den næste, og borgerne i Aarhus er blevet fyldt med usandheder om såvel økonomien som af fakta om kostprisen af denne letbane, og de såkaldt ansvarlige har udvist et købmandsskab og en magtarrogance, som man kun vil være bekendt som akademisk politisk ansvarlig i Aarhus Kommune.
Jeg har flere gange anmodet borgmester Jacob Bundsgaard og hans tro ”væbner”, rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz (S), og i tidernes morgen både Nicolai Wammen (S) og Peter Thyssen (R) om at fremlægge fakta om letbanen og dennes økonomi, men er hver gang mødt af larmende tavshed og en arrogance, der ikke burde være til stede hos en folkevalgt politiker.
Fakta er, at man i 2006 anslog, at letbanen ville koste 2,4 mia. kr.
Aarhus finansierede 1. etape med 632 mio. kr., staten gav 635 mio. kr., og regionen gav 78 mio. kr., resten skulle lånes.
På samme tid fik Odense 1,1 mia. kr. i statstilskud, desuagtet at deres anlægsudgifter var anslået til 1,8 mia. kr.
Københavns metro fik ligeledes langt flere penge i statstilskud end Aarhus.
Forelagt disse kendsgerninger blev det undvigende politiske svar fra rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz, at Aarhus var pioner på letbanen i Danmark og derfor har draget nogle dyre erfaringer, som Odense og København har kunnet nyde godt af.
Endnu en usandhed, eftersom både Odense og København ansøgte om statstilskud på nøjagtig samme tid, som Aarhus gjorde.
Aarhus fik så på efterbevilling 330 mio. kr., da daværende trafikminister Hans Christian Schmidt (V) – den samme person, der havde bevilget statstilskuddene tidligere til København, Odense og Aarhus – forbarmede sig over skatteborgerne i Aarhus, da han godt kunne se, at de var blevet ”snydt” for statstilskud på grund af elendigt politisk benarbejde.
Den nuværende pris for 1. etape af letbanen i Aarhus er oplyst til at være små 4 mia. kr., altså en budgetfejl på 1,6 mia. kr. her, mens personer med kendskab til prisen fastholder, at beløbet har rundet 5 mia. kr., hvilket giver en budgetfejl på 2,6 mia. kr. indtil videre.
Men den faktiske pris kan man ikke få oplyst af en magtarrogant borgmester, man føler, at han mener, at den slags rager ikke borgerne, helt i tråd med da jeg som medlem af Ældrerådet i Aarhus i 2013 forespurgte samme borgmester om, hvad der blev af alle de brugte computere, hvoraf nogle kun var få uger gamle, da man skiftede samtlige ud inden for Aarhus Kommune i ét hug. Han svarede mig aldrig, men jeg fik oplyst af folk, der kontaktede mig anonymt, at personalet på rådhuset havde uddelt de brugte computere til familie og venner. I hvert fald kom der ikke en krone ind på kontoen for køb af kommunalt kontorudstyr, ligesom de, der solgte de nye computere, ikke fik de brugte som en del af udgifterne.
Så stik piben ind borgmester, du og dine udgør magtarrogancen og mangler politisk kontrol om nogen, men som sædvanlig kan eller vil I ikke indse det.