- Opdateret 26/09/2017 kl. 09:56
Aarhus Letbane i redegørelse: 57 ud af 59 problemer er blevet rettet
Letbaneoperatøren Keolis skal tirsdag middag levere en detaljeret plan for, hvordan man kan opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.
Aarhus Letbane har over weekenden gennemgået og udredt de fleste af de udeståender, som medførte, at letbanen ikke kunne opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.
Det fremgår af en redegørelse fra Aarhus Letbane, som Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus, har modtaget.
»Allerede i dag, den 25. september 2017, er 57 af 59 udeståender blevet rettet. Efter aftale med letbanens assessor afventer letbanen de resterende kommentarer fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der forventes at blive modtaget inden ugens udgang,« lyder det bl.a. i redegørelsen.
Af redegørelsen fremgår det desuden, at letbaneoperatøren Keolis, der skal stå for driften af Aarhus Letbane, tirsdag middag skal levere en detaljeret plan for, hvordan letbanen kan opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.
»Planen skal overdrages pr. mail til granskning senest tirsdag den 26/9 – 2017, kl. 12.00,« står der i redegørelsen.
En del af problemet med de manglende sikkerhedsgodkendelser bunder ifølge redegørelsen i Trafik-, Bygge og Boligstyrelsens manglende tillid til den tidligere sikkerhedschef i Keolis.
Man har derfor valgt at erstatte den tidligere sikkerhedschef i Keolis med Aarhus Letbanes sikkerhedschef.
»Aarhus Letbanes sikkerhedschef er et kendt navn i banebranchen, har lang erfaring og et godt renommé. Det fremgår klart af aftalen, at Keolis fortsat har det fulde og hele ansvar for at opnå de nødvendige godkendelser,« lyder det i redegørelsen.
Efter udskiftningen får Aarhus Letbane selv mulighed for at gennemgå Keolis' sikkerhedssystem og finder, ligesom styrelsen, at det »ikke har den fornødne kvalitet«.
Ifølge Aarhus Letbane er de mangler, som Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen har noteret og givet afslag på baggrund af, så små, at letbanedriften burde have været sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne.
»Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis' sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen,« fremgår det af redegørelsen.