• Opdateret 26/09/2017 kl. 09:56

Aarhus Letbane i redegørelse: 57 ud af 59 problemer er blevet rettet

Letbaneoperatøren Keolis skal tirsdag middag levere en detaljeret plan for, hvordan man kan opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.

Artiklens øverste billede
Letbanen til 3,5 milliarder kroner skulle være åbnet lørdag. Men i sidste øjeblik fik letbanen ikke en afgørende sikkerhedsgodkendelse fra styrelsen. Styrelsen mente ikke, at Keolis' sikkerhedsplaner var gode nok. Foto: Jens Hasse/Aarhus Letbane

Aarhus Letbane har over weekenden gennemgået og udredt de fleste af de udeståender, som medførte, at letbanen ikke kunne opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.

Det fremgår af en redegørelse fra Aarhus Letbane, som Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus, har modtaget.

»Allerede i dag, den 25. september 2017, er 57 af 59 udeståender blevet rettet. Efter aftale med letbanens assessor afventer letbanen de resterende kommentarer fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der forventes at blive modtaget inden ugens udgang,« lyder det bl.a. i redegørelsen.

Af redegørelsen fremgår det desuden, at letbaneoperatøren Keolis, der skal stå for driften af Aarhus Letbane, tirsdag middag skal levere en detaljeret plan for, hvordan letbanen kan opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.

»Planen skal overdrages pr. mail til granskning senest tirsdag den 26/9 – 2017, kl. 12.00,« står der i redegørelsen.

En del af problemet med de manglende sikkerhedsgodkendelser bunder ifølge redegørelsen i Trafik-, Bygge og Boligstyrelsens manglende tillid til den tidligere sikkerhedschef i Keolis.

Man har derfor valgt at erstatte den tidligere sikkerhedschef i Keolis med Aarhus Letbanes sikkerhedschef.

»Aarhus Letbanes sikkerhedschef er et kendt navn i banebranchen, har lang erfaring og et godt renommé. Det fremgår klart af aftalen, at Keolis fortsat har det fulde og hele ansvar for at opnå de nødvendige godkendelser,« lyder det i redegørelsen.

Efter udskiftningen får Aarhus Letbane selv mulighed for at gennemgå Keolis' sikkerhedssystem og finder, ligesom styrelsen, at det »ikke har den fornødne kvalitet«.

Ifølge Aarhus Letbane er de mangler, som Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen har noteret og givet afslag på baggrund af, så små, at letbanedriften burde have været sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne.

»Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis' sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen,« fremgår det af redegørelsen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.