Europaplads er støjende, men støjen er nu blevet til kunst

Åbn ørerne, og lyt til byen. Det er kunst, siger lydkunstneren Andres Bosshard.

Artiklens øverste billede
En flåde af mumlende og syngende kor sejler ad åen fra Mølleparken til Europaplads. De er en del af lydkunstinstallationen, som Andres Bosshard står bag. Foto: Gregers Tycho

Der er dem, der opfatter lyden af den aarhusianske midtby som en temmelig støjende affære.

Men der er også dem, der mener, at det er den skønneste lyd af levet liv.

Den 62-årige schweiziske kunstner Andres Bosshard hører til den sidste kategori. Han kan finde på at stå med en orangestribet trafikkegle for ørerne for på den måde at indfange byens lyde.

Han opfordrer på det kraftigste aarhusianerne til at prøve denne form for omvendt megafon.

Trafikkeglen er blevet hans visuelle ikon, fortæller Heine Nielsen, lydekspert fra Sound of Innovation, der har hjulpet Andres Bosshard med arbejdet i Aarhus.

Heine Nielsen har selv prøvet at lytte gennem en kegle og er helt enig med kunstneren:

»Når man lytter gennem den i mange minutter, vænner øret sig til det, så man får en anden opfattelse af lyden. Du lytter til byen på en anden måde,« siger han og kalder keglen for såvel et visuelt blikfang som et auditivt redskab.

Lydkunst langs åen

Tre vindsøjler

Det er imidlertid ikke kegler, det handler om lige nu, men om tre såkaldte vindsøjler med farvede højttalere, som Andres Bosshard har etableret på Europaplads som en af mange lydinstallationer i sit SonicArk-projekt. Han har vundet en konkurrence, som 2017-fonden udskrev, som skal indfange lyden af Aarhus og præsentere den som et værk.

Vindsøjlerne blev åbnet fredag, og de næste to måneder er det meningen, at folk skal lege med det interaktive kunstværk. Man sætter det i gang ved at klappe i hænderne.

»De står på Europaplads, fordi den bygning står helt alene og markerer overgangen mellem den gamle bydel og den nye bydel,« forklarer Andres Bosshard, der føler sig enormt heldig over at arbejde med lydbilledet i Aarhus, fordi det er helt unikt i hans øren.

Det er hans hovedbudskab: at gøre støj til kunst.

»Det er eksemplarisk, at man har frilagt åen. Det kunne ikke være bedre, og du kan jo se resultatet af det: Byen har fået en anden identitet, et andet image. Desuden er der den akustiske forandring. Åen giver dig en mulighed for at gå ned langs den og høre lyden af mennesker og lyden af deres mumlen. Det oplever du ikke mange andre steder.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.