Aarhus Universitet overhaler Københavns Universitet
Med en placering som nr. 98 er Aarhus Universitet blandt verdens 100 bedste universiteter på en ny ranking. Københavns Universitet rykker 38 pladser tilbage til nr. 120.
»Aarhus University is the nation’s number one university. It knocks the University of Copenhagen into second place.«
Sådan lyder formuleringen fra Phil Baty, redaktør for The Times Higher Education World University Rankings i en omtale af nyeste ranking fra The Times Higher Education.
Her er Aarhus Universitet (AU) rykket otte pladser frem til en placering som nr. 98 blandt verdens bedste universiteter, og det er første gang, at AU rykker ind blandt de 100 bedste på listen, der startede i 2010. Københavns Universitet rykker 38 pladser tilbage til en placering som nr. 120, og dermed har Aarhus overhalet København på den prestigefyldte liste.
Ranglisten måler på forskning, undervisning og videnoverførsel, og ranglisten indeholder 13 indikatorer fordelt på de fem grupper: Internationalisering, forskning, citationer, indtægter fra industrien og undervisning.
Når Aarhus Universitet går frem denne gang, skyldes det ifølge Times Higher Education forbedret score på undervisning, forskning og citationer. Tilsvarende går Københavns Universitet ifølge Times Higher Education tilbage på grund af lavere score på undervisning og forskning.
World University Rankings fra The Times Higher Education anses som en af verdens mest prestigefyldte ranglister blandt en håndfuld anerkendte lister.
De øvrige er Shanghai Ranking, hvor AU ligger nr. 65, National Taiwan University Ranking, hvor AU ligger nr. 88, på Leiden Ranking er placeringen nr. 97 og på QS World University Ranking er universitetet placeret som nr. 117.
De fem øverst placerede universiteter i verden på den nye Times Higher Education-liste er University of Oxford, California institute of technolgy, Stanford University, University of Cambridge og Massachusetts Institute of Technology.
Et universitets ranking har bl. a. betydning for tiltrækning af internationale forskere og studerende, men hvor stor betydningen er, er der delte meninger om.