Færre busser i fremtidens Aarhus

Letbanen er med i Midttrafiks forslag til en ny kollektiv trafikplan, som snart skal ud i offentlig høring.

Artiklens øverste billede
Når første etape af letbanen indvies i 2017, bliver det muligt at stige på et letbanetog hvert 7. minut på den inderste strækning mellem Aarhus C og Aarhus Universitets Hospital i Skejby

Der er færre buslinjer i Midttrafiks forslag til en ny kollektiv trafikplan for 2017 i Aarhus Kommune. Det skyldes, at letbanen for første gang indgår i den samlede trafikløsning, forklarer chefkonsulent Rigmor Korsgaard hos Kollektiv Trafik i Aarhus Kommunes Center for Byudvikling og Mobilitet.

»Letbanen vil generelt give aarhusianerne et stort serviceløft i den kollektive trafik med hyppigere afgange på nogle af de mest belastede strækninger og større komfort, men nogle borgere må også indstille sig på, at servicen i deres område forringes,« forklarer hun.

Trafikplanforslaget indebærer en samlet årlig reduktion af den nuværende buskørsel på cirka 83.000 køreplantimer - heraf cirka 68.000 bybustimer og 15.000 regionale bustimer. For bybussernes vedkommende svarer det til en reduktion på godt 12 pct. af det nuværende kørselsomfang.

»Der bliver en masse omlægninger og nedlægninger hist og pist. Ændringerne sker ikke kun, hvor letbanen kører, men også langt væk fra letbanen,« understreger Rigmor Korsgaard.

Når første etape af letbanen indvies i 2017, bliver det muligt at stige på et letbanetog hvert 7. minut på den inderste strækning mellem Aarhus C og Aarhus Universitets Hospital i Skejby. Samtidig bliver der på flere afgange på store dele af resten af banen mellem Odder og Grenå.

Det har hele tiden været planen, at letbanen skulle erstatte en del af bustrafikken på strækningen. Imidlertid har det af økonomiske årsager også vist sig nødvendigt at justere på bustrafikken på strækninger, som ikke erstattes af letbanen.

I det vestlige Aarhus og i andre dele af kommunen mod syd kommer letbanen f. eks. ikke i først omgang, men for at opnå en tilstrækkelig besparelse, er der forslag om nedskæringer i bustrafikken, hvor der i dag kan være en vis overkapacitet. Omvendt har flere lokalområder ønsket forbedringen i busbetjeningen af deres område, og derfor indeholder planen også et forslag til en helt ny lokallinje, som vil dække en række lokale transportbehov - herunder på Langenæs, i Gl. Åby/Åbyhøj, Gellerup og Hasle. Desuden får Trøjborg en A bus-linje.

»Det kommer til at ligge i indstillingen, at byrådet ikke skal gå ind i selve planen nu, men bare sende den ud i offentlig høring. Det er jo heller ikke kun byrådet, men også regionsrådet og Midttrafiks bestyrelse, som skal tage stilling til planen, for det er ikke kun bybusser, det handler om,« understreger Rigmor Korsgaard.

Det forventes, at trafikplanen vil komme ud i høring i januar-februar 2016. Derefter skal planen formodentlig justeres, så vedtagelsen af den endelige trafikplan kan ske næste sommer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.