Letbanen skal være trafikal rygrad i Åbyhøjs nye brokvarter

Det er oplagt at føre letbanen ud langs Søren Frichs Vej. Det mener rådmand Kristian Würtz, som vil have skinner tænkt med i strategien til det kommende brokvarter.

Artiklens øverste billede

Et bynært brokvarter med plads til 12-15.000 indbyggere, karréer i fire til seks etager, grønne områder og intime gårdrum. Det er visionen for en ny bydel i Åbyhøj, som rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz’ (S) forestiller sig den.

Kvarteret er i dag domineret af industrivirksomheder, men skal over de næste 10-15 år udvikle sig til et attraktivt boligområde. Derfor finder rådmanden det naturligt at tænke letbanen ind i planen.

»Vi kommer til at skabe en ny bydel med 12-15.000 indbyggere i et nyt kvarter langs Søren Frichs Vej, og jeg synes, det er oplagt at se det kvarter stykket sammen af en stærk trafikrygrad. Både fordi det kan få mobiliteten og sammenhængen med resten af byen til at fungere, og fordi det kan blive et brokvarter med stærk kollektiv infrastruktur. Vi kan få en by, hvor folk ikke behøver have en eller to biler for at få hverdagslivet til at hænge sammen,« siger Kristian Würtz.

I samspil med lokalplaner

Byrådet vil inden for et års tid fastlægge en strategi for en samlet identitet for det bælte, der går fra Godsbanen over Ringgaden og langs Søren Frichs Vej til Åby Skole. Det sker for at sikre, at det store område – i takt med at det går fra industri- til boligområde – vil blive sammenhængende bygget op, og at man ikke planlægger i vejen for en kommende letbanestrækning.

»Det betyder mere konkret, at vi skal sørge for, at vejen er bred nok, når vi udvikler kvarteret i den nærmeste tid. Vi skal ikke komme til at bygge, så vi forhindrer, at der en dag kan komme en letbane. Det er en måde at få transporteret mange mennesker, uden at det støjer eller forurener. Så det virker oplagt i forhold til, hvordan en moderne by bør se ud,« siger Kristian Würtz.

Strategien skal diskuteres i forbindelse med, at den næste aktuelle lokalplan i området kommer til behandling i byrådet. Det kan enten være forslaget for trekantgrunden inden for Ringgaden eller anden etape af lokalplanforslag 990 for den gamle fragtmandscentral ved Søren Frichs Vej.

Nyt liv til gammel station

Rådmanden forestiller sig, at krydset mellem Åby Ringvej og Søren Frichsvej, hvor der i gamle dage lå en station, kan blive et oplagt knudepunkt.

»I 2013 lavede Banedanmark en analyse af mulige genåbninger af standsningssteder på de baner, de har i forvejen. Man undersøgte Åby, men mente ikke rigtig, der ville være noget perspektiv i det, fordi man gættede på, der ville være for få af- og påstigninger. Men det vil jo ændre sig med tiden, og det bliver relevant at se på det igen, når byudviklingen gør, at der kommer flere mennesker i nærheden af banen,« siger han.

En ny indstilling for anden etape af Letbanen mellem Lisbjerg og Hinnerup, Aarhus Ø og Brabrand er på vej senere på foråret. Her kan visionen kortlægges.

»Jeg ser for mig, at man kan lave en forbindelse mellem Cereskrydset og f.eks. Åby Ringvej, hvor man kan ramme banen mellem Aarhus og Langå-Randers-Viborg, så man kan nå både busserne på Ringvejen og de regionale baner,« siger Kristian Würtz.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.