Letbane-millioner på dagsordenen
SF kræver 4 mia. kr. afsat i finanslovsforhandligerne til letbaner i blandt andet Aarhus. Regeringen har lovet en pulje til kollektiv trafik, og den kan gå til letbaner, siger Enhedslisten.
Der kan være ”gaver” til Aarhus i de aktuelle forhandlinger om finansloven for 2015.
I hvert fald hvis regeringen vælger at lave finanslov med den røde fløj.
En af ”gaverne” kan være statspenge til de næste etaper af letbanen, for flere penge til letbaner er et højt prioriteret krav fra SF og Enhedslisten i Folketinget, og Socialdemokratiet er også positivt stemt.
Jonas Dahl, der er finansordfører for SF og valgt i Aarhus, siger:
»Letbaner er fremtiden, og derfor er det vigtigt, at Aarhus kan holde tempoet i udbygningen af letbanerne, så vi er klar med penge til nye etaper, når første etape er færdig i Aarhus i 2017. Vi vil derfor have afsat 4 mia. kr. til en letbanepulje i finansloven, og en del af pengene skal gå til Aarhus,« siger Jonas Dahl.
Som omtalt i JP Aarhus for nylig er arbejdet med første etape af letbanen gået i gang for alvor med anlægsarbejde ad Nørrebrogade og Randersvej. Den etape, som skal være færdig i 2017, er der fundet penge til. Men samtidig arbejdes der videre med planer for to nye etaper, som skal gå til Hinnerup og Brabrand.
De to etaper, som formentlig sendes til VVM-undersøgelse efter nytår, er der dog endnu ikke fundet penge til, men målet er at have pengene klar i 2017, så gravemaskinerne kan fortsætte med etape to og tre umiddelbart efter, at første etape er færdig.
Aarhus-trafikken lider
Det er også målet for Jonas Dahl, at pengene kan være klar i 2017:
»Aarhus arbejder allerede nu med anden og tredje etape af letbanen, og derfor er vi også statsligt nødt til at begynde på at finde statsmidler til opgaven. Letbaner er fremtiden, hvis vi skal have gjort noget ved den trafiktæthed, som Aarhus i særdeleshed lider under,« siger han.
Letbaner er fremtiden, hvis vi skal have gjort noget ved den trafiktæthed, som Aarhus i særdeleshed lider under.
Første etape er finansieret af Aarhus Kommune og staten i fællesskab, men den fremtidige fordeling kan Jonas Dahl ikke sige noget om:
»Det må vise sig, men vi vil blot sende et signal om, at SF er klar til finde de penge, som staten skal bidrage med. Det er muligt, at en letbane i Aalborg står først for, men jeg tror på, at vi kan løfte letbanerne i den her finanslov,« siger han.
Per Clausen, der er valgt for Enhedslisten i Aarhus, er på bølgelængde med Jonas Dahl:
»Vi er enige i, at der skal afsættes penge til letbaner, for det er en hurtig og effektiv transportform i storbyerne. Jeg tror, at vi kan få regeringen med på idéen, fordi letbane-arbejdet også skaber beskæftigelse. Desuden har regeringen tidligere forpligtet sig til at afsætte en pulje penge til den kollektive trafik, som kan forhandles med finansloven,« siger han.
Rasmus Prehn, der er trafikordfører for Socialdemokratiet, oplyser, at han er »positivt stemt over for letbaner«, men han kan i øvrigt ikke kommentere emner, som indgår i de aktuelle finanslovsforhandlinger.
Forhandlingerne sættes i gang i disse dage og ventes afsluttet i midten af november.