Italienere skal opføre Aarhus Letbane
Italienske Ansaldo STS er sammen med schweiziske Stadler blevet tildelt en milliardkontrakt om opførelsen af Aarhus Letbane.
Forhandlingerne om, hvem der skal opføre Aarhus Letbane, har stået på i mere end et år, men ser nu ud til at være nået til vejs ende. Ordren er gået til det schweizisk-italienske konsortium Stadler / Ansaldo STS
Aarhus Letbane forventer at kunne skrive under på en kontrakt inden sommerferien, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
"Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane, at vi har fundet det konsortium, som skal levere letbanens transportsystem og tog. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang," siger direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj.
Beslægtet med IC4-leverandør
Hvis navnet Ansaldo får alarmklokkerne til at ringe hist og her, så er det med god grund. Ansaldo STS er nemlig søsterselskab til Ansaldobreda, der var leverandør på de skandaleramte IC4-tog.
Og konsortiets italienske islæt har da også tidligere givet anledning til bekymring fra politisk side, men her bør det nævnes, at Ansaldo STS også er leverandør på Cityringen i København og Den Københavnske Metro, der blev kåret til verdens bedste i 2008, 2009 og 2010.
Solide referencer
De aarhusianske letbanetog bliver af samme model, som kører i Lyon og på Bybanen i Bergen. Bybanen blev i 2011 kåret verdens bedste letbane.
Solide referencer, hvis man spørger letbanedirektøren, der ser frem til at skulle samarbejde med det internationale konsortium, der har stor erfaring inden for produktion og anlæg af letbanesystemer: