Italienere skal opføre Aarhus Letbane

Italienske Ansaldo STS er sammen med schweiziske Stadler blevet tildelt en milliardkontrakt om opførelsen af Aarhus Letbane.

Artiklens øverste billede
Aarhus Letbane har tildelt kontrakt til konsortiet Stadler / Ansaldo STS om at levere letbanesystem og letbanetog i Aarhus, skriver Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Forhandlingerne om, hvem der skal opføre Aarhus Letbane, har stået på i mere end et år, men ser nu ud til at være nået til vejs ende. Ordren er gået til det schweizisk-italienske konsortium Stadler / Ansaldo STS

Aarhus Letbane forventer at kunne skrive under på en kontrakt inden sommerferien, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

"Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane, at vi har fundet det konsortium, som skal levere letbanens transportsystem og tog. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang," siger direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj.

Beslægtet med IC4-leverandør

Hvis navnet Ansaldo får alarmklokkerne til at ringe hist og her, så er det med god grund. Ansaldo STS er nemlig søsterselskab til Ansaldobreda, der var leverandør på de skandaleramte IC4-tog.

Og konsortiets italienske islæt har da også tidligere givet anledning til bekymring fra politisk side, men her bør det nævnes, at Ansaldo STS også er leverandør på Cityringen i København og Den Københavnske Metro, der blev kåret til verdens bedste i 2008, 2009 og 2010.

Solide referencer

De aarhusianske letbanetog bliver af samme model, som kører i Lyon og på Bybanen i Bergen. Bybanen blev i 2011 kåret verdens bedste letbane.

Solide referencer, hvis man spørger letbanedirektøren, der ser frem til at skulle samarbejde med det internationale konsortium, der har stor erfaring inden for produktion og anlæg af letbanesystemer:

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.