Hun har aldrig givet fornuften en stemme

Fra danseorgie til jazz: Thera Hoeijmans, der var en del af bandet Cut’N’Move, er aktuel med et angstprovokerende og romantisk jazzalbum. Hun lader altid nysgerrigheden vinde over fornuften.

Artiklens øverste billede
Thera Hoeijmans betragter sig selv som kunstformidler. Både på scenen som sanger og som vært i et program. Og hun kunne også godt se sig selv arbejde i en kulturinstitution. Foto: Thomas Emil Sørensen

Hendes nysgerrighed har altid trukket sig sejrrigt ud af kampen mod hendes fornuft.

Derfor har hun altid umiddelbart sagt ja til tilbud, som eksempelvis at blive sangerinde i 1990’er-bandet Cut’N’Move eller vært på tv-programmet ”Eleva2ren”.

»Jeg har altid været sindssygt nysgerrig, og først bagefter har jeg haft overvejelsen om, hvorvidt jeg egentlig var god nok til opgaven,« fortæller den i dag 44-årige Thera Hoeijmans.

Musikken stødte hun bogstaveligt talt ind i, men har aldrig sluppet den.

Nu er hun aktuel med et nyt jazzet album fyldt med popballader, og samtidig er hun i gang med en bachelor i kunsthistorie på Aarhus Universitet.

En vej, hun egentlig allerede valgte for 24 år siden, men så tog nysgerrigheden over.

»Jeg stødte simpelthen ind i den her mand på gaden. Nærmest væltede ham. Han viste sig at være manager for Cut’N’Move, der desperat manglede en sangerinde,« fortæller Thera Hoeijmans.

Hun sagde ja til at synge, og blot to dage senere stod den 21-årige Thera Hoeijmans i et studie i Aarhus og kort efter på diskoteket ”Blitz” i Klostergade og sang playback.

»Det er faktisk ikke mig, der synger på den første single, ”Take no crap”. Den var nemlig allerede indspillet og klar. I det hele blev jeg proppet ned i et færdigt koncept.«

Husker kun lidt fra succesen

To måneder senere lå nummeret nr. et på de danske og europæiske hitlister, hvor navnet blev ændret til ”Get serious”.

Det aarhusianske band fik lynhurtigt kæmpesucces med deres dance- og rapmusik.

»Alting skete så vanvittigt hurtigt i den periode. Det var slet ikke min drøm, og jeg havde svært ved at finde mine egne ben i det. Det var en kæmpeoplevelse, som jeg ikke ville have været foruden. Så stort og stormfuldt, at jeg faktisk ikke kan huske så meget af det.«

Bandet var bl.a. til World Music Awards i Monaco.

»Jeg kan ikke huske, at vi optrådte der. Jeg kan heller ikke huske, at vi modtog tre grammyer. Jeg tror, at det er filtreret fra, fordi jeg ikke kunne rumme det. Jeg egnede mig ikke til at være så meget i vælten,« siger en eftertænksom Thera Hoeijmans.

Hun sang sin sidste Cut’N’Move-sang nytårsaften 1993.

Men sangskrivningen slap hun aldrig.

»Jeg fandt ud af, at musikken kunne noget, som maleriet ikke kunne. Jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle være en stor kunstner, men jeg har malet, siden jeg var syv år og set kunsten som en slags ventil, man kan trykke på. Et sted, man kan komme ud med nogle negative og destruktive tanker.«

En tur i elevatoren

Det var dog først i 2004, at det første soloalbum kom.

Først blev hun vært i tv-programmet ”Eleva2ren” sammen med Ole Stephensen – igen et tilfældigt tilbud, hun fik, og straks sagde ja til.

»Jeg ser mig selv som formidler af kultur. Jeg langtidsplanlægger sjældent, men tager tingene, som de kommer.«

En sky ekshibitionist

Hun har efterhånden stået på en scene masser af gange. Også til musicals og teaterkoncerter. Alligevel er det altid en overvindelse for hende at stille sig derop.

»Jeg bander mig selv langt væk, når de første livejobs kommer. Jeg bliver simpelthen så nervøs, inden jeg skal på scenen, jeg skal tisse 100 gange. Jeg skal lige i gang med koncerten og mærke, at publikum er med mig, før jeg kan slappe af.«

Hun beskriver sig selv som både enormt sky og ekshibitionist.

»Det er noget mærkeligt noget. Men man stiller sig jo op, fordi man har brug for anerkendelsen. Brug for klapsalven. Man vil bare gerne vide, at man er god nok. Og jeg tror aldrig, jeg slipper musikken. Det kan da godt være, der går syv år igen, men jeg håber det ikke,« siger Thera Hoeijmans og tager en slurk af sin te i cafeen på Aros, hvor hun ofte kommer i forbindelse med sit studium.

Et studium, hun håber også at gøre til en levevej.

»Jeg har altid gerne villet have den teoretiske del med. Jeg er kunstformidler. Både på scenen som sanger. Som vært i et program. Og jeg kunne også godt se mig selv i en kulturinstitution.«

Releasekoncerten i anledning af udgivelsen af hendes nye album blev også afviklet på kunstmuseet.

Et album, der er lavet i samarbejde med jazzduoen Flensborg og Venndt.

Lige op til var hun mere nervøs end før nogen af de tidligere albumudgivelser.

En plade der lyner helt ned

Mere end hun har været forud for de to andre soloalbums, hun har udgivet.

»Jeg tror, det er, fordi vi har lavet en plade med meget få instrumenter, hvor min stemme står meget alene. På et af numrene er der kun min stemme, en bas og så en mundharpe-solo. Alting er meget hørbart., f.eks. min og musikernes vejrtrækning. Vi har valgt at sige, sådan er det, når man skræller så mange lag af. Jeg synes, det er fedt. Men det er også angstprovokerende, for man føler virkelig, at man har lynet ned,« siger Thera Hoeijmans.

Intet danseorgie

Pladen har fået en fin anmeldelse i musikmagasinet Gaffa, og enkelte livejob er i kalenderen.

»Jeg tror, det nok skal komme. Men det er jo en stille plade og bestemt ikke noget danseorgie,« siger Thera Hoeijmans.

Foreløbig kan trioen opleves live i Aarhus til juli under Aarhus Jazz Festival.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.